PRESENTACIÓN

Anualmente cuando nos reunimos los antiguos alumnos de Corias, bien sea en grupos minoritarios por promociones en diferentes lugares del Principado y alrededores, o de forma general en el encuentro de Corias a finales de cada mes de septiembre, siempre solíamos comentar al sentir la alegría de juntarnos de nuevo que, era una pena el que hubieran pasado tantos años sin comunicarnos y sin saber unos de otros.

Afortunadamente, en estos tiempos eso está subsanado gracias a los medios informáticos disponibles que tenemos a nuestro alcance. Aprovechando la oportunidad que nos brinda BLOGGER para poder crear un espacio cibernético común, en la nube, donde se pueda participar y expresar los recuerdos que cada uno de nosotros guardamos celosamente de aquellos años, es cuando surge el Blog de los antiguos alumnos de Corias.

Esta elemental presentación lo único que pretende y persigue es reavivar la amistad y la armonía que hemos trabado entre todos nosotros durante los años de convivencia en el Instituto Laboral San Juan Bautista de Corias y, que a pesar del tiempo transcurrido, aún perviven frescas en nuestro recuerdo.

Otro de los objetivos del blog es recordar y compartir las peripecias vividas por aquellos jóvenes que coincidimos bajo las mismas enseñanzas, disciplinas, aulas, comedores, dormitorios, juegos, etc., durante varios años en el convento de Corias y que aún las tenemos muy presentes.

La mejor forma que tenemos para rememorarlo es ir contando en este blog todos los pasajes que cada uno de nosotros recuerde, expresados con la forma y estilo propios de cada uno pero, siempre supeditados a los principios del buen gusto, el respeto y a la correcta educación que nos han inculcado los padres dominicos. El temario en principio aún siendo libre, sí debiéramos procurar en general, que tengan preferencia los temas relacionados con el colegio y su entorno, ya que es el vínculo y denominador común entre todos nosotros.

Como es lógico, cada colaborador es el único responsable de sus opiniones vertidas aquí en el blog; las cuales pueden ser expresadas libremente sin condicionantes ni cortapisa alguna por parte de la dirección; tan solo debemos atenernos todos, a las premisas mencionadas anteriormente del respeto y el buen gusto.

Una vez hecha esta breve presentación, se pide la colaboración y aportación de todos los antiguos alumnos pues, seguro que todos tenemos algo ameno e interesante que contar. Unas veces serán relatos agradables y divertidos, y otras no tanto; pero así es la realidad de la vida.

Al blog le dan vida una serie de antiguos alumnos que colaboran de forma fehaciente y entusiasta con Benjamín Galán que es el bloguero administrador. A este galante caballero el cargo de administrador no le fue asignado por méritos propios, más bien por defecto, de forma automática; simplemente, por ser el titular del blog. Pero podría delegar el cargo en cualquier otro colaborador que así lo deseara.

De antemano, muchas gracias a todos los participantes y colaboradores. Tanto a los antiguos alumnos y profesores que deseen intervenir, como a todos nuestros amigos lectores.

¡A colaborar y a disfrutarlo!

(21 de noviembre de 2009)

B. G. G. (BLOGUERO PRIOR)

sábado, 30 de abril de 2011

Outra cousa, nun vus puedu faer

El persunaxe de Jesusín el pelgar, tantu  si foi  verdá cumu si foi mentira inxamás se vei sabere. Este home  solu s’atreviu a cuntá-vus las cousas que a él tse pasaban pu la testa. Foran de Corias u foran  de Currietsus.

 You sei que estus cuntapinus solu tses gustan a la xente de la zona de Cangas. A lus que somus d’aiquí  gustán-nus muitu purque mamá-mus-lus desde piquenus. You desde que nací nun uyí falar outra cousa más queste bable ucidental que tantu me gusta, peru cumprendu que  lus de fora nun lu entiendan cumu debe ser y’aburre-tses. Nastóncianas,  cumu you  nun quieru aburrir a naide, nin ser pesau cunas mías munxergas, voi pechar esta remesa de hestorietas canguesas, ya da-la pur rematada.

El cuntar cousas de los flairones dexuvu-lu pa vusotrus que tuviesteís más tiempu cun etsus que you. Ya si vus digu la virdá, you desa tropa quedei bien fartu, miánicas que sí.

D’agora n’adelantre voi amerar candu poda el blog esti a ver que ía lu que garabateáis vusutrus.  Tamién vus digu que tengu poucas ganas de escribire purque saliénun-me unus gulundrinus  del demonio, cumu patacas de grandes, nas ingles ya debaxu’l brazu que nun me deixan muvé’l brazu dereitu. Igual toi herniau ya siguru que foi de tantu garabatear aiquí  neste cacharru.

“Jesusín”, el pelgar

PINCELADAS DE ARTE/4

Con estos cuatro pintores damos por terminada la referencia dentro de "Pinceladas de Arte" a los pintores asturianos, evidentemente no están todos los que son, pero los que están   son.-
 CUADRO MINEROS J.M. Félix Magdalena
 
 J.M. Félix Magdalena, este Ingeniero Técnico de Minas, nació en Brañanoveles (Mieres) el 14 de Octubre de 1.941, pintor y escultor autodidacta.Tiene esculturas en muchos rincones de Asturias entre ellos en Cangas del Narcea (junto al Ayuntamiento) una estatua en bronce "Mineros de Cangas" y en Turón, estatua en bronce el "Relevo" de 1.979.
 CUADRO "SEGADORAS" de Manuel Garcia Linares
 
Manuel Garcia Linares, nacido en Navelgas en 1.943. Residió en Madrid , Paris y Sherfield (Inglaterra). Pintor y escultor.
CUADRO--Aurelio Suárez --Surrealista
 
Aurelio Suárez, nacido en Gijón 14-1-1.910, falleció el 10 de abril de 2.003.Realizo su primera exposición a los 19 años. Su firma, invertida, era siempre acompañada de la rública de un pez.-
 CUADRO de José M. Uria y Uria--1.880
 
José M. Uria y Uria, nacido en Oviedo en 1.861----Vigo 1.937. Pintor figurativo realista, discipulo de Fdo. de Cuevas

Para "El Pelgar"

El siguiente poema va dedicado a "Jesusín", y a todos los colaboradores y colaboradoras de este Blog, como muestra de agradecimiento por las buenas memorias que hemos compartido, aun cuando en algún momento puedan haberse sentido desauciados de atención. Aún no he cambiado de parecer en cuanto a mis sentimientos hacia "El Pelgar" y sus amplias epístolas, pero es menester reconocer que es una gota muy diferente y alberga gran nostalgia es sus relatos. Quizás cuando considere oportuno salir de su anonimato haya de presentar mis disculpas, pero hasta entoces, vaya esto como anticipo: Cultivo una Rosa Blanca, en Junio como en Enero. Para el amigo sincero, que me da su mano franca. Y para el cruel que me arranca, el corazón con que vivo, cardo, ni ortiga cultivo; cultivo una Rosa Blanca. José Martí Un saludo para todos y muchas FELICIDADES a todas las madres en este su día a pesar de que acostumbro a celebrarlo el segundo Domingo de Mayo.

SONETO

Azucena, blanca y fragante
 de mirada dulce y serena
 esa, eres tú, la que vida anhela
 la luz de mIs sueños
 incluso en las tinieblas
 templo perenne de mIs pasiones
 ante ti, doblego las ilusiones.-
                                                             
                  Por M.A. Vázquez Vega.-  1.971

viernes, 29 de abril de 2011

Jesusín ta’ntucau


Güei nun m’alcuentru nada bien ho, tsou paré qui tuviera tsuniegu del tou. Tsevantei-me al amanecere del cubil cunun dulore nu piscuezu que nun lu aguantu. Nun pudía parar nel camastru. Toi tou entucau cumu si tragara un palu de las fabas. Cúmu sirá que nun puedu amerar pa lus tsaus sin ribeirar tou’l cuerpu. Ya pur si fora poucu cun estu, al puné-me a mucir a la Cachorra, pisou-me’l xatu culón que ta atau al tsau de la vaca nun pía, ya saliu-me un tombo cumu un güevu de pita,  ya encima ta tou renegriu que mete mieu ve-lu. Caltrizou-me’l pisutón hasta’l güesu. Mi alma toi  trespeitau d’afeitu.

Aiquí nus puelus estus altus candu tiné-mus dulores nu piscuezu, las mucheres machores echan-tse la culpa a las malas pusturas de durmire; outras dicen que ía debiu a que cuetses fríu pul día nu monte, ya nun  siendu cun calore nun hay xeitu de sacá-tse-lu unu del cuerpu. Tamién tan las mucheres más picaronas que rínse dunu pu lu baxu ya farfotsan entre etsas: esti güei debiu tar  cunu culu al aire gran parte de la nueti, ya acatarrouse-tse el piscuezu.

Encima agora, cun estu de la TV de tar tantu tiempu lus subraus escuitandu  lus prugramas esus de la salú que dan pu las mañenas, casi ya nun fai falta nin  ir al médicu;  en cantu dices que te duel algu, calquiera que te delantre, ya quier ricetá-te sin pidítsi-lu. Estas pirsonas que tan tou’l día pigadas a la tilivisión crein-se que saben muitu destu ya dicen-tse a unu pa tou, que lu que tienes  ía estrés. Anantias nun sabíamos naide  que yera esu del estrés. Dichosus de nos. Nestus tiempos,  tou lu malu que nus pasa, tien la culpa el estrés esi. Riniegu lus demonios de todas esas munxergas. Mi alma que nun nus faian  falta nenguna.

You, anque nun soi viechu tuvía, ya  tengu muitas guteras ho, subre tou cunu reuma ya cunas rudichas;  candu cambia’l tiempu pa chuver  poninse-me  duluridas ya infladas cumu botes. Encima cumu tengu las patas muitu tsargas, casi cumu si foran dous menales,  andu pul camín tou atravesau qui  paezcu un trangalazu. Mi alma que sí. Ya agora pur si fora poucu cunu de las rudichas, vien-me estu del entucamientu’l piscuezu. “Perru flacu todas son pulgas”.

You cunu dichosu reuma esti, toi pirdiu. Candu m’ataca bien andu casi arrastru, apenas puedu tsevantá-me. Dixenun-me que yera muitu bonu datse friegas cun alcohol alcanfurau ya tamién cun untu ranciu marietsu  de gochu,  anantias d’ir a durmire. Peru you tengu’l prublema que me falta quien  me dé las friegas. You solu nun m’apañu. Ya esta timpurada que  mia madre nun ta’n casa tampoucu, nun sei que faer. En Cangas sei que hai algunas rapazas que son desas que tses chaman  fisioterapeutas, ya creu que dan las friegas muitu bien. Peru you nun me fiu muitu del que me lu dixu purque sempre anda cun bromas ya burricadas. Ya güei día cumu ia tou una trangallada na vida, piensu que  me lu pudu decire   pa reisi de min.  Igual candu tse lu diga  you a una desas rapazas, qui voi a que me dé unas friegas,  sulména-me una bona xustrada, ya esu nun lu quieru you. Nun vayan a  pinsar esas mucheres que lu que you buscu ía qui etsas me den las friegas peru, non na rudicha precisamente, sinon un poucu  más arriba. Agora si que echu bien de menus a la Gúmer, peru nun sei nada que ía detsa.

Estus anus datrás tiníamus aiquí nu puelu un home que yera’l parteiru pa las mucheres , pa las vacas, pa las gochas, pa tou, ya  tamien  el que capaba lus gurinus. Esti home tinía una gran manu pa tous lus dulores de güesus ya reuma. Peru’l probe murriu fae un tiempu,  ya quidamus abandunaus sin nadie que sepa desas cousas.

You a veces candu vien a casa, Don Xuaquín el vitirinariu, a ve las vacas priguntu-tse si nun me valdrian pa min lus mesmus midicamentus que tses damus a lus xatus ya lus gochus. Él rii-se ya diz: Jesusín nun seas anemal ya cafre home, paeces tolo. Ya you catsu la bouca peru, mi alma, voi cuntá-vus lu qui fixe el anu pasau candu tamién tuve la rudicha ya un pía tan  hinchaus  que paecían la bola de xugar  lus bolus.

You alcurdaba-me  que una xatina nuesa tuviera una pata muitu mala ya hinchada dun riturzón ya cunu que tse diu’l vitirinariu sanou escapau. Fui a un armariucu que tinemus na bodega pa estu de lus midicamentus del ganau, ya busquei lu que esti home tse ricitara. You tengu la custume d’anutar tou lu que diz el vitirinariu ya escribu-lu pur fora na caxa pa lu qui ía cada cousa,  asina  n’adelantre ya lu sei ya nun tengu que chamar a naide.

Sigún toi amerandu entre tou aquel bilén de frascus ya ví nuna caxa que punía pur fora: supusitorius pa la pata de la xatina. Abrí la caxuca aquetsa ya quedaban-tse  cumu catru u cincu pruyictiles tuvía, peru yeran  muitu grandes. Direi-vus que yeran cumu caxinas de fréxules, u más.  Peru you cumu taba tan duluriu del pisutón nu pia dixe pa min: si sanou a la xata cúmu nun me  va sanare a min. Claru que me sana. Cutsí uno, ya disinvulvi-lu peru nun vía la forma de culucar aquel cachu fuso nel sitiu que tse currespundía. Dixi you, Dios mio, peru pur onde tendréi que espetá-me esti cachu turpedu. Peru cumu tou na vida. Poucu a poucu foi culándu-lu hasta que pasou tou. Ay Dios, una ve que tuve dientru aquel demoniu, you nun paraba, paecía que me mitienan una brasa ardiendu nus baxus, daba unus curcobus cumu’n corzu. Peru ya feita la barrabasada nun me quidaba outru rumedio que aguantar ya catsar la bouca. Di unas carreirinas alredor de la currada pa desemular ya dipasu pa vere si me floxaba el dulore un poucu, peru na más ve-me curriendu daquetsa forma dandu saltus la vicina díxume: home Jesusín agora faes footing. You cumu nun sabía lu que yera esu cuntestei-tse. Non, nun faigu footing non,  ía que nun paru de lu que me escuece’l culu. Etsa tomou-lu a xirigonza mía  ya reíasi. Peru candu chegou  la nueti  you taba muitu mexor, casi  cumu novo;  ni  me dulia, ni tinía  apenas hinchazón.

Pasaus unus días  vulviu pur casa Don Xuaquín a ver una gocha que taba pa parir ya   dixe-tse-lu, peru él nun me criyiu. Díxu-me, Jesusín tas tontu del tou, cada día que pasa vuelves-te más bardín ya más brutu.

You ríame pa dientru ya dicía pa min: sí toi tuntu, toi tontu, peru el dulore pasou-me  pur cumpletu, ya quitóuseme‘l tombu. ¡Qué sabran etsus! Anque estudien muitu nun tienen el sentiu qui tinemus lus que nus criamos  xuntu a lus  animalinus. Nel fondu tamus feitus de la mesma madera: homes, gochus, xatus, pitas…. Miánicas que sí. El que piense lu cuntrariu ta apañau. ¡Home non!

LIGEROS DE EQUIPAJE

El tema que pretendo tratar es bastante conocido por la mayoría de los visitantes y colaboradores del blog y, salvo excepciones, no había mucha diferencia entre unos y otros. Me refiero al equipaje que llevábamos hasta nuestra vuelta a casa que, generalmente, era todo un trimestre.

Esta es la maleta que durante siete años soportó los malos tratos del ALSA y de Garrido y en la cual llevaba todas mis pertenencias, hasta las siguientes vacaciones.

El tamaño no era muy superior a las que hoy utilizamos para un fin de semana. Compárese con el móvil. Allí iba de todo un poco: un par de mudas (los había más pudientes que llevaban tres), un par de pantalones, alguna camisa, calcetines, pañuelos, dos juegos de cama, dos toallas, unos zapatos para los domingos y algún otro calzado para la semana que podían ser unas zapatillas o unos playeros, algún jersey, dos pijamas, los utensilios de aseo y poco más. Los había, de clase alta, que llevaban un albornoz y alguna prenda para la lluvia como podía ser un “pluma” o un “dugan”, eran los menos, pero los había. Por supuesto, toda la ropa marcada.

Las mantas, colcha y almohada iban enrolladas con el colchón que sólo se transportaba a finales de curso.

Las medidas de esta maleta son de 71x41x21cms.(medidas exteriores) y aquí nos cogía hasta una pequeña despensa para cuando la merienda no era muy abundante, que ocurría con cierta frecuencia. Generalmente un poco de chocolate, algún chorizo y poco mas pues, los amigos de lo ajeno, solían tener buen olfato y duraban muy poco las provisiones.

Nos podemos hacer una idea del tamaño de la maleta si la comparamos con el equipaje de cabina de un avión que es de 56x35x23 cms. (114 cms.); la maleta son 133 cms..

A pesar del frío reinante, pocas prendas de abrigo; alguna gabardina, pocas, y la mayoría camiseta sobre camiseta y, en ocasiones, el pijama debajo del pantalón incluso en gimnasia.

No por repetirlo, dejaba de ser una supervivencia bastante dura.

Aunque parece poco ropero, y lo es, me imagino el sacrificio que suponía para una familia, de aquella época, comprar todo de un golpe, incluso el colchón.

Aquí vemos los marcadores del tiempo. El de pulsera me acompañó los 7 años y el segundo sólo en los que estuve en las camarillas. El primero es un “Cauny calendario”, una novedad en aquella época y el segundo, marca Europa, ocupaba un lugar preferente en la repisa que teníamos debajo del armario.

Esta es la camarilla que ocupé durante 4 años. Era todo un lujo que muchos no teníamos en nuestra casa: armario con puerta de color rojo y cerradura, una estantería sobre la cabecera de la cama donde colocábamos la maleta y otra a la altura de la almohada donde se colocaba el despertador y debajo un pequeño hueco, para el que mi madre me había hecho una cortina, y donde se escondía el calzado, incluso las madreñas que algunos teníamos.

Cortina de color rojo en la entrada, que le daba cierto aire de privacidad y lámpara individual. Cada uno adornaba su pequeña “propiedad” a su antojo. Un servidor la tenía empapelada con los carteles de películas que Maxi iba quitando de su escaparate.

Para finalizar, la vista que tenía, desde la cama, todos los días al levantarme. La veleta de la cúpula de la iglesia que con su orientación, un vistazo al cielo y un poco de imaginación me daban una idea del tiempo que nos aguardaba para la jornada.

Como ya dije anteriormente este dormitorio era un lujo comparado con los que nos tocaron los primeros años. Claustros llenos de camas, sin ninguna división, el armario a 20 ó 30 metros de distancia y los lavabos, tipo pesebre, donde había que compartir el grifo con dos o tres compañeros. No quiero pensar qué ocurriría si ahora los internados fueran en esta línea.

MONASTERIOS DE ESPAÑA



 Fundado en el siglo VI, de gran importancia en la edad media, monasterio en el que predominan tres estilos: Gótico tardio, Renacentista y Barroco. Sufrió un incendio que obligo a su total reedificación en el año 1.558. Posteriormente en el año 1.951 sufrió otro incendio que obligo a ser reconstruido de nuevo. El claustro grande tiene 3.000 metros cuadrados. Durante la invasión musulmana fué abandonado y reconquistado posteriormente.Se cuenta que poseía "200 villas y 500 lugares".- 


                                  ¿DE QUÉ MONASTERIO HABLAMOS?

jueves, 28 de abril de 2011

ADELANTO INFORMATIVO

Hola amigos. No tardando tendremos nuevamente otro artículo de pegada, de nuestro antiguo profesor Pepe Morán. Hoy he estado hablando con él y me ha dicho  que en breve me hará llegar por el mismo sistema anterior,  un nuevo artículo  el cual, por lo poco que me ha anticipado, seguro que será igual de bien acogido que el anterior.


Me ha dicho que tiene varios escritos más  preparados y que piensa ir  facilitándolos  al blog, poco a poco. Algunos de ellos ya los ha publicado en diferentes medios de difusión cultural locales.

También me decía que en el blog participaba muy poca gente, si se comparaba con el número de visitas tan alto que tenía. Efectivamente, así es. Pero aún estamos a tiempo de aumentar la participación. Cuanto más numerosas sean nuestras aportaciones, mayores serán las posibilidades de incentivar a los nuevos participantes. ¡Ánimo, y todos a colaborar! Tomad nota de “Jesusín”, el pelgar.

B. G. G. (bloguero prior)

Lus tirantes de Jesusín


Nun ía pur rivulve’l cutarru peru tengu que dicí-vus, que desde quel prior diu’l toque aiquí nu blog, amirai qué bien furrula. Hai muitas más culaburaciones que anantias, ya tamién vi que algunus que nunca garabateaban nada nus mious cuntapinus, agora sí lu faen. Esu ta muitu bien, oxalá siga asina la cousa. Hasta Mamen ya la tengu del miou tsau, que hasta’l mumentu taba un poucu arisca cumigu purque  diz que nun se crei que you soi de puelu ¡vatsa si lu soi, nun lu sabe etsa bien del tou! Peru toi muitu cuntentu cun estas cousinas que me puné-is aiquí nu blog.

You lu que dixu Olga de que sou pai faía madreñas nun taba muitu siguru, peru agora que lu dixu etsa, sí tengu algu na mimoria cumu de ve-las culgadas na paré delantre la sua tienda pur fora asina culucadas en riestra. Etsa dirá si ía virdá u mintira. You desu alcuerdu-me purque you taba muitas veces ou Mercedes  de la Macarena, que me tsevaba mia madre pa atsí, ya veía-lu. Candu taba atsí de subrau, durante las horas muertas, asperandu a que terminara mía madre de faer lus encargus pa puder fuxir pal puelu, amiraba pa tous lus tsaus ya pa todas las cousas; tamién veía pur delantre de  Casa Marcus ya de La Criolla hasta la cuestina de La Victoria, cúmu xugaba al cascayu  Olga cunas outras neninas vicinas. Esta nena ya yera muitu curiusina de pequenaca, peru tamién debu decire que yera un poucu rivultosa, nun paraba quieta ni un mumentu;  taba tou’l día dandu saltiquinus ya faía cumu que beitsaba sola. Pur esu de moza yera muitu bailona.

Adimás tuvo suerte cunu maridu que escutsiu que, aparte de ser muitu intelixente ya un gran rapaz, tamién beitsaba muitu bien ya  gustaba-tse fae-lu a minudu. Mi alma qui faian una bona parexa. Gran pérdida foi la de aquel home a edá tan temprana.

Agora que ricurdei a mia mai direi-vus quetsa a min chamába-me sempre Jasusín, en ve de Jesusín ya las vicinas rianse detsa candu la uyian dicí-lu: ¡Jasusín, Jasusín!, vienes pacó melandrin, u tengu qui dir you  a busca-te cunu bascachu de burtigas.  Tamién siría purque mia madre candu tse daban una nuticia que nun l’asperaba sulía decire: Juasús, Juasús. Estu ía lacabouse yan paz, you nun sei onde iremus a parar,  ya cun esu alón.

You de mía mai alcuerdu-me muitu, anque cando yera piquinucu ya tinía muitas rifriegas cun etsa. Subre tou purque mía mai tinía una manía cumigu que me esqueiciaba. Etsa  dicía que you tsevaba tu’l día lus pantalones esculgazaus pul fondu’l culu cumu Cantinflas ya que andaba cuna faragacha de la camisola sempre fora. Pur esu   nun me dexaba puner cintu nus pantalones. Etsa dicía que pa que lus pantalones tuvieran nel sou sitiu había que tsevá-lus cun  tirantis, cumu faía Don Camilu Jusé Cela, hasta lus subacus. Ya you cunus tirantes nun m’apañaba purque nun me gustaban,  ya daba-me muita rabia ver a lus outrus nenus cuna  currea de cueru muitu guapa, ya you sempre cunus dichosus tirantis cruzaus puestus, cumu lus nenus piquinacus que tuvía esfuiraban pu lus pantalones.

Lus tirantis nun lus pudía vere, teníatses virdaderu odiu. Candu yeran cun oxales ya butones  esgazába-tse-lus  tous lus uxales pa que espués tuviera que cusé-lus, que a etsa nun tse apiticía nada cutser la agucha; adimás, dábase-tse muitu mal. Candu nus azurutsaba algún rumiendu a cualquiera de nos  nas roupas, ya nun se pudía punere luegu la prenda de lu mal que la deixaba. 

Espués cando vinierun lus tirantis de pinza mitálica yeran más guapinus, peru tampoucu me faían gracia. Pur unus Reis truxénun-me unus peru rumpitses escapau las pinzas, mixor dichu aplastei-tse-las cunun murrillu. Astoncias mia madre  enfadoutse bastanti pur rumpé-tse-lus, ya  dexou de dame la munxerga pa sempre, cunus dichosus tirantis.

Sin embargu agora veu you a muita xente de casi lus anus mious, de la TV, cun etsus puestus. El Wyoming esi de la Sexta ía unu. Esi nun lus quita d'encima. Ya muitus más. El Pedru Jota esi del Mundo lu mesmu, peru a este home debe buscatsé-lus la muchere que anda toul día cun esi tinglau de la moda. You candu lus veu digo pa min: si quedá-tses tan fartus de los dichosus tirantis cumu quedei you, mi alma que  nun lus puníais nin pa ire al ritrete.

Outra cousa pu la que you riñía cun mía madre muitu foi candu cumencei a tiner que pasá-me la cuchilla d’afeitar pu la caretsona yal bigote pa quitá-me las pilusas que m’empezaban a salire. Etsa dicía que nun las curtara purque cantu más las rapara más vulvian a crecere. Ya you era lu que quiría, peru etsa non.

You creu que etsa quiría ve-me sempre cumu nenu, pur esu nun quiría que medrara pa que nun me fixera home. Cousas de las madres que nus quieren tiner sempre cumu neninus de teta. Peru la mía tamién yera pur ser algu mandona cumu son  todas, afortunadamente; etsas saben bien que mientras somos nenus faen de nos lu que quieren,  peru en cantu cumenzá-mus  a salire de debaxu’l mandil, y’andar guliendu  pur fora ditrás de las rapacinas, dantse conta que ya nun tienen nada que faer cun nos. Lus páxarus queren  vular.

Ya lu pior de tou  nun ía  fae-se mayores, non. Lu pior de tou  ía fae-se viechus, cumu ya vamus andandu nos, sin da-nus conta. Peru ía lei de vida, muninus. Qué tse vamus faer. Hasta outru ratucu.

“Jesusín” el pelgar.

miércoles, 27 de abril de 2011

TORNEO DE GOLF "CONVENTO DE CORIAS"

El pasado once de Enero
el que suscribe en vocero,
abría en este mismo Blog
un posible match de golf,
para ex alumnos caurienses,
esposas y descendientes.
Como prometido es deuda,
y está llegando la fecha,
doy un toque a rezagados
por si no están alistados.
Asunto es poco importante,
mas por darle otro alcance,
en Entradas lo plasmamos
por ver si algún golfista
ve relación y lo animamos
a incrementar nuestra lista.
Los inscritos a este día
somos seis, lista somera:
Rabanal, Eloy Hevia,
Angel Rodríguez, Balsera,
José Luis y José Manuel,
hasta ahora son plantel.
La fecha será indicada
por persona más lejana,
del campo golf La Morgal
que en Llanera sito está,
y es el campo contratado
por buen precio al no asociado.
Toca a Olga o a Angel
señalar fecha del lance,
y se invita a estar tras éste
a Olga y bloguero Prior,
a Samuel , a Víctor Gión
y amigos de alrededor,
a comida de amistad,
que cada uno ha de pagar,
pues espónsor va a faltar.
Disculpar pedantería
por comunicar en rima;
es por seguir en el Blog
el buen hábito de humor.
PD. Se esperan participantes
recordando que en el golf,
todos somos principiantes,
y si abrazamos rigor,
salvo algunas excepciones,
antaño eran “gadañadores” ,
que rozan en regodones,
y como muestra mayor,
ver Balsera y suscriptor.

martes, 26 de abril de 2011

LOS CHAROLES DE “JESUSÍN”


El outru día candu tse cuntestei a Olga pa deci-tse que nun debía decire mintiras, purque agual tse crez  la napia cumu a Pinochu ya siría una pena purque tien-la muitu curiusina ya piquena. Decía-tse que you tous estus días baxaba a la Vitsa de madreñas ya cumu etsa  nun dixu nada de ve-me asina,  ya me dí cuenta que yera mintira que me viu.

Peru agora voi a outra cousa.  Quieru falare un poucu  de las madreñas. Digu-vus que a min ía el calzau que más me presta punere candu voi pa  lus praus ya pa la corte tamién. Nun manchas nada las zapatillas anque andes pul tsamazu tou’l día u mitiu entre’l cuitu, ya tienes tou’l tiempu lus pías calentinus ya secus.

Candu vas entrar na casina déxas-las fora nu picu l’ascalera ya entras pa la cucina cunas zapatillas bien tsímpias ya sequinas. Cunas zapatillas ía agora, purque candu you yera piquenu,  na mía casa gastábamos tous carpinus d’aquetsus de calcín de culure marrón uscuru, que tsevaban una butunera pu’l lateral de fora. Agora aquetsu acabou-se. Mi alma qui muitus de vos nunca lus viríais.

Nu miou puelu tous lus nenus tiníamus madreñinas desde bien piquenus. Astoncias pa que nun se nus catseran de lus pias  tsevaban dos furaquinus unu a cada tsau pa pasatses una curdapina pul empeine y’asina nun las pirdíamus de lus pías, subre tou candu la nieve taba xelada ya duraba muitu tiempu. You alcuerdu-me hasta de faer carreirinas de madreñas tous lus nenus na’scuela. Ya candu yéramus casi mucinus si el beitse s’entamaba  fora nu prau, tamien beitsába-mus asina cun etsas puestas ya tou. Las mucinas taban muitu guapas cunas madreñas. Algunus tamién stse dicen galochas, pur influencia del gatsegu.

Siendu you muy piquenu tuvía nun se tses punian gomas nus tacus, solu  tsevaban un clavu u tachuela de cabeza ancha en cada tacu, ya candu chapinabas pur ou hubiera baldosa mitían muitu ruidu. Uyian-tse venire desde lonxe. Aquetsu de lus clavus  yera de risa. Nu miou puelu había una rapaza que sempre tsegaba tarde a misa ya candu tábamus tous dientru la ilesia, que tinía’l pisu de baldosas de piedra natural, apaecía esta muchere cunas madreñas,  que a una detsas faltábatse un clavu, ya mitía un ruidu descumpasau que daba la risa mientras chapinaba pu la ilesia pa rriba desde la entrada hasta delantre’l altar. El cura que ya  taba tseyendu tinía que asperar purque cun aquetsa munxerga nun se uyia nada. Decíamus lus guajes sin amirar pa tras: ahí chega madreña rampla, ya nun fallaba, la mesma. Tous lus dumingus faía lu mesmu. Así tse quedou de mote, pa toda la vida,  esu: madreña rampla. 

Cando fuimus siendu grandinus ya vinu la moda de ferra-las cun gomas duras qui son cumu las cubiertas de rueda de camión ya asina apenas se gastaban ya  mitían poucu estrueldu. Candu las tinías novas, una ve bien ferradas había que tseva-las al ferreiru pa que tses puxiera las cantresas que yeran unus arus de fierru cirraus  que rodeabant-ses l’empeine  ya asina candu tinías riturzones nun findian.

Las madreñas fainsen de muitas maderas peru a min gustában-me muitu las d’abedul purque yeran blanquinas ya muitu más lixeirinas. Pensai pur un mumentu si nu cunventu nus dexaran tsevá-las candu tábamus tous na clase  ya las dexára-mus nu claustru aquetsa culección de  madreñinas, vaya guapu que taría eh. En el cuadru del pintor naciu en el cuncexu de Cangas, Filandón 1.872 de Luis Alvarez Catalá, qui pusienun nu blog fai poucu,  víase una bona culección de galochas aveiradas atsí nu estroucasa de ou taban pasandu la nueite.

You digu estu de tsevar la madreñinas pal cunventu purque si fora asina nun andaríamos cunus pias tous muchaus cumu andábamos cunus dichosus chanclus aquetsus de goma que lus puníamos cunas zapatillas dientru, ya cumu nun rispiaban pur ningún tsau tinias tou’l día lus pias empapaus de sudore. Ya esa humedá asina tul día dientru ía muitu mala, asina nus salian aquetus granus u furúnculos tan dulurosos de la humedá de lus pías.
Nun ricuerdu bien quien foi el que dixu que a él tuvieran que uperá-lu  dun furúnculu destus nu pescuezu ya que se lu fixera Fray Pedru a lu vivu, ya muitu bien. Pae-me que lu dixu el prior, anque nun toi siguru del tou.

You, nu piscuezu nun lus tuve peru tuve unu nu altu del cadril, na ñalga,  que nun pudía ni sentá-me. Ricuerdu que fui a curtá’l pelu a onde Barberán ya díxe-tse: tienes que curtame-lu de pía, nun puedu sentá-me. Ya dixu-me este home, cúmu nun vas a sentá-te  ho, de pía nun puedu esquilá-te.  Peru que  ía lu que te pasa, ya dixitse-lu. Astoncias truxu él una cámara inflada de la rueda d’un seiscientus que la tinía dientru priparada pa que se sentaran lus clientes que tinían almurranas  que se tses pasaba lu mesmu que amin, ya cun este roscu de goma  taba unu cómudo sintau, cumu dios. Ya asina foi. You sentéi-me encima daquetsa goma ya encantau. Candu terminou d’esquilá-me díxu-me ¿Qué tal rapaz, duliu-tse muitu? Cuntestei-tse you: nada, casi mi duermu, nun me enterei. Vaya métudu más buenu que tienes  pa candu tien unu las pusadeiras en malas cundiciones. Miánicas, debías patentá-lu,

“Jesusín”, el pelgar

lunes, 25 de abril de 2011

LO PROMETIDO ES DEUDA

LO PROMETIDO ES DEUDA, GIÓN

Víctor, había prometido colgar esta foto cuando la localizara, ahí va. Seguro que estábamos haciendo un trabajo conjunto, tal vez lo hiciste tú, se te ve más aplicado, yo entonces odiaba los talleres, basta ver la forma poco ortodoxa de coger el metro. Paradojas de la vida, toda mi vida laboral ha estado relacionada con empresas metalúrgicas.

Por lo leído sigues fiel al Oviedo. Yo también lo era y de alguna forma aún lo soy. Aquel Oviedo de Caldentey, Toni, Marigil, Iguarán, Paquito, Sánchez Lage, Amarilla y compañía tiraba mucho. Desde la lejanía sufro cuando le veo transitar por Tercera o Segunda B con unos dirigentes poco presentables. Cuando bajó a tercera estuve a punto de hacerme socio, pero el personal que llegó después para hacer negocio me quitó las ganas. Sin embargo, a pesar de esta querencia oviedista, tengo que reconocer mis simpatías, desde los tiempos de Corias, hacia otro equipo, inducido por algo que no sé si alguno recordáis: Un día en clase, o en el descanso entre clases, estábamos comentando el partido que aquella semana jugaba el Real Madrid en Asturias, no recuerdo si contra el Oviedo o el Gijón, y el profesor, que tenía mucha influencia sobre nosotros, al menos sobre mí, dijo algo así; “ Los del Real Madrid cuando vienen a jugar a Asturias se ríen de los paisanos por llevar madreñas, los del Barcelona son respetuosos con las costumbres y tradiciones de los pueblos.” Aquello, tan simple, me hizo volver los ojos al color blaugrana de los Ramallets, Olivella, Rodri, Gracia, Segarra,Gensana, Evaristo, Kubala, Suárez, Kocsis, Csibor y demás. Nunca fui muy aficionado a los deportes, excepto al ciclismo de antes. Durante muchos años he seguido el fútbol con el rabillo del ojo y siempre fui un forofo de muy baja intensidad. Pero tengo que reconocer que no fue fácil, a veces, vivir tantos años rodeado de compañeros y amigos merengues acérrimos, especialmente cuando lo ganaban todo. Afortunadamente los del Atlético de Madrid, aunque menos, eran muy aguerridos y hacían piña conmigo. Salvo en los Atlético-Barcelona, claro.

Bueno Víctor, que te voy a contar a ti de todo lo que nos enseñaban en Corias. Hasta hacerte del Barca si te descuidabas. Ahora lo importante es que el Oviedo, más pronto que tarde, vuelva a Primera División

Ulpiano Rodríguez Calvo

“Jesusín”, echa de menos a la Gúmer


Nestus días de la Simana Santa cumu you taba un poucu atulundrau pu las rifriegas que tuve cuna Gúmer nun mi cintraba bien nu que tinía que faer. El vienres díxu-me’l rapazacu piquenu que tien una blackberry desas que tse la rigalau el padrín  pu lus Reis, ya ta tsoucu cun etsa, díxu-me que esi cacharru fae lu mesmu cun urdenador peru que ía muitu más piquenu. Será virdá peru, pa mín a pisar del nome tan raru que tse dan, you creu que nun deixa de sere simplemente un teléfanu móvil cun Internet, peru  más cumpletu ya también muitu más cumplicau. Lu que me gustou ía la traducción deste nome  que sigún me dixu quier decir mora u zarzamora, ya mín las moras de lus artus sempre me gustá-nun. Este subrinu miou dáse-tse  muitu bien el escarbar ya manuxear en tous estus cachivaches electrónicus.

Amirai si ía tsistu esti diablecu de nenu  que también me dixu que tuviera agüechandu’l blog de lus rapaces de Corias ya  que viera lus mious cuntapinus. Peru díxu-me que tse paecía mintira que you fora capaz de entamar algu asina. Que lu que’l viera casi apustaba a que nun lu garabatiei you solu, que alguien me lu debiu de faer. Dixe-tse  you: si serás desagradeciu, merdeiru de lus cuxones. Ulvidaste-te ya de quien vus enseñou a tseer ya’scribire, a ti yal pullín de tou hirmanu, so carneiru atulundrau.

You hasta agora  apenas veu publicaus lus cuntapinus que vus cuentu aiquí,  purque you doitse-lus a Rulindes, la rapacina  que me lus pasa al urdenador ya etsa mándatse-lus al blugueiru prior pul curreu lectrónicu esi, ya espois él culoca-lus cumu tse paez nu blog.

Dixu-me esta rapacina, quel blugueiru prior hasta’l mumentu sempre lu fixu cumu a etsa tse  gusta, ya lus ritratus que tses pon algunas veces, di que tan muitu bien, cumu la del nial del paxarín. Dígu-vus la virdá, toi cuntentu cuna cousa esta del blog. Ya también direi que el blogueiru paré-me un rapaz formal ya espiertu. Ya esu que naciu nun puelu piquenu del  ríu Rengus,  nus anus de la posguerra que nun había nu país más que fame ya miseria. El ía más novu que you, peru cunózculu de vista, de ve-lu pu la Veiga  en Cangas candu lus días de feria baxaba  cuna sua familia a vinder buenas camadas de gurinus que lus traian mitius nun caxón de madera. Veía-lu casi tous lus sábados, peru candu nun faltaba yera: pal sábadu de Ramus, la Cruz de mayo, la Feriona, San Mateo, ya pur San Andrés. Tamién  ricuerdu ve-lu cumiendu na Criolla cuna sua familia.

Nestus días tsegou a lus mious uyius que fai poucu  este home saliu en defensa mía purque nun faiais casu a lus mious cuentinus. Ya yera virdá lu que vus dixu;  you taba discuntentu cunus tsectores del blog purque nun dicían nada: ni bonu ni malu, a lu qui you vus cuentu de la mia vida. Ya sei que a vos estu nun vus emporta nada, peru you tengu que cuntátse-lu a alguien. Tenei pur conta que you nun falu apenas cun ningún de lus rapaces de la mía quinta. Solu cun mucheres, ya muitas detsas viechas, u cunu ganau. El blugueiru tampoucu sabe cun certeza quien soi you. Anque diga que lu supón. Pae-me a min que va tsevar una gran surpresa el día que lu sepa cun seguridá. You toi cunvenciu que él uyiu campanas, peru na más; tuvía  nun sabe  ou tan culgadas.

Agora, estu de la Gúmer tien-me trasturnau del tou, mi alma que sí. Ya nun sei si fixe bien en enfadá-me cun etsa u non. Si vus digu la virdá a min gusta-me muitu esta  rapazona, ya pa un castrón cumu soi you, qui más quieru,  candu la ví más gorda. Peru pul outru tsau sentou-me muitu mal que dixera que you yera maricón, you tsamu-tse asina, esu de gay, ía un eufemismu. A las cousas hai que chama-las pul sou nome. Ya sei que hoy día hai muita xente que, nun solu nu lu tien a menus, sino que hasta prisume de ser dese tsau, peru a lus de nuesa épuca, esu nun nus gusta que nus lu chamen, purque ta mui mal vistu. Peru you tampoucu toi d’acuerdu cunesa xente que upina que esu nun ía una forma de ser, sino que ía un viciu u  enfermedá que se pode tratar ya curar a base de mano dura. You nesu nun entru nin salgu; pur min poden faer lu qui quieran, ya tumar pur ou tses paezca, mientras nun se metan cumigu, cumu si quieren ir a  tuma`l aire frescu.

Cumu vi que estus días nu blog tamién hubu rifirrafes, ya mitiduras gordas de pata, dixe you pa min: apruveita  Jesusín ya cuéntatses a estus rapaces lu que tas pinsandu ya si vas a volver cuna Gúmer u non, peru tuvía nun sei lu que faerei.

Lu qui tamién me gustou muitu foi lu que dixu este rapaz de Sierra que pripara esus versus tan bien feitus. Chámase  Jusé Manuel, si nun toi mal infurmau ya creu que ía naciu en  Rañeces de Sierra. Esi puelu ta pa la cabeceira del ríu de Onón, pae-me a min. You de piquenu foi cunu miou pai una ve a cumprar unus castrones a San Pedru de Culiema ya dienun-nus de xantar, caldu de berzas ya butietsu cun patacas blancas, na mesma casa que nus lus vindienun. Desu alcuerdu-me cumu si fora agora mesmu. Hasta Onón baxámus-lus chapinandu ya espués tsevounus-lus un camiunetu hasta‘l nuesu puelu.

Agora tengu que ir a mucir las vacas. Hasta outru mumento ho.

"Jesusín", el pelgar

domingo, 24 de abril de 2011

SOBRE "EL PELGAR"

Me ha dejado un mucho desconcertado el artículo del Bloguero Mayor sobre el tema participativo a nuestro colaborador “Jesusín” (Entre comillas puesto que no sé ciertamente cual es su nombre por aquello del anonimato).
No creo que sea ni apatía, ni desprecio, ni anomalía, ni comportamiento desagradecido, ni ordinariez, ni vulgaridad, ni falacia, ni mezquindad, ni hipocresía heredada, ni irrespetuocidad, ni pasotismo, el echo de que no se hagan comentarios a las numerosas aportaciones de “El Pelgar”.
Pienso que cada uno es muy libre de intervenir en el Blog, como bien dice su presentación ...”las cuales pueden ser expresadas libremente sin condicionantes ni cortapisa alguna por parte de la dirección; tan solo debemos atenernos todos, a las premisas mencionadas anteriormente del respeto y el buen gusto.”
Yo personalmente leo y hago un esfuerzo en entender lo que nuestro buen colaborador expresa, aun cuando mi fuerte no es el bable. Lo hago por respeto, puesto que se que no es fácil plasmar en asturiano lo que se desea escribir. De ahí, a que se me juzgue por no comentar sobre lo escrito, lo considero un poquito fuerte, con todos mis respetos.
Anteriormente creo haber expresado, en algún comentario, lo que opino acerca del anonimato. Comentarios, los ha habido bastante irrespetuosos, por no utilizar la palabra ofensivo, (lo acabo de hacer). Creo que algunos los hemos leído antes de la censura de nuestro Bloguero Mayor. Pero al igual que “Jesusín” todos (los que hemos participado en este Blog), hemos tenido artículos sin comentarios y no creo que nadie se haya sentido marginado por la posible falta de interés por parte de los lectores.
Me alegra que nuestro Bloguero Mayor exprese su opinión sobre los artículos de “Jesusín”. Tiene todo mi respeto. ¿Cuál es la mía o la de otros como yo? Pues en mi caso, os diré que ni frío ni calor; como no se si el caballero en cuestión tiene algo en común con los Antiguos Alumnos de Corias, fuera de su regionalidad, lo considero como leer un artículo de “Papitu Bragulat”.
Un saludo.

RECTIFICACIÓN

Como mi intención estaba muy lejos de crear polémica y menos la de herir susceptibilidades, he procedido a quitar la rima dedicada a los políticos, que me había parecido graciosa, pero como pude comprobar el efecto ha sido precisamente el contrario.
Si alguien se sintió ofendido, desde aquí pido disculpas.

sábado, 23 de abril de 2011

Abril, aguas mil


Hola amigos.  Dice el refrán que nunca llueve a gusto de todos y qué gran verdad es. Esta semana que mañana concluimos, no sé si habrá sido muy santa, pero lluviosa ha sido tanto como próspera para el campo. Solamente hay que darse una vuelta por las zonas verdes de nuestras ciudades y veremos que están radiantes de verdor y de aroma a primavera. Sin embargo los semanasantescos estaban todos  compungidos por no poder sacar sus pasos y tronos a procesionar  por las calles de las ciudades. Hace años, cuando esto sucedía, solamente se lamentaban ante las cámaras de TV los ciudadanos andaluces, y más concretamente los sevillanos, hipando como bebés cuando no podían sacar a la calle a sus imágenes más queridas y sobre todo por  “La Madrugá” sevillana.

Pero ahora con la globalización, parece que ya se ha contagiado el hipo a  latitudes más norteñas pues en los telediarios de estos días pudimos ver  a  personajes de lo más variado, castellanos y leoneses de carácter recio,  haciendo también pucheros por la poca colaboración  que estaban recibiendo del que controla nuestro clima diario.

Este año  hasta el pobre “weatherman” de turno las pasaba canutas para poder decir la verdad en cuanto a lo que nos iban a deparar  las nubes para toda la semana. No obstante, como el pronóstico no se suele cumplir  en un cien por cien, para que el  personal no se les eche  encima si no aciertan plenamente, el hombre del tiempo iba soltando las nubes por cuenta gotas de día en día, aún sabiendo que durarían toda la semana y más.

 Hubo años que los hosteleros culparon  al hombre del tiempo como causante de las anulaciones de reservas que tenían hechas los hoteles para estos días  por haber anunciado simplemente,  lo que decían sus pronósticos. Desde entonces los hombres del tiempo, se curan en salud y  suelen ser demasiado cautos y comedidos a la hora de anunciar el mal tiempo para la Semana Santa, aunque lo tengan muy claro, pues parece que si hace malo la culpa es de ellos.

Yo no les culpo  a estos señores ni de cambiar el  tiempo, ni de  no haber podido yo ver las procesiones pues, aparte de la persistente lluvia también tuve otros motivos ajenos a la agencia estatal de meteorología que me lo han impedido. Sin embargo sí he podido salir a dar algún pequeño paseo por el alfoz  de mi  ciudad y ver  cosas tan bonitas como este cálido y confortable nido de pardillo que muestro en la foto, con cuatro nacarados huevecillos que si el tiempo no lo impide, en pocos días, eclosionarán cuatro crías de este huidizo pájaro de pecho carmesí muy vistoso, y de melodioso canto. La primavera, aunque sea lluviosa y trastoque ciertos espectáculos, en compensación nos depara otras estupendas sorpresas las cuales son palpables y están al alcance de todos, con tan solo fijarse un poco.

¡Huy, huy, lu que dixu La Gúmer!


Buenu, pur fin ya diu la cara el pendunzón de la Gúmer, peru casi yera mexor que tuviera catsada. Ayer pu la nueite, ya bastante tarde, chamou-me esta muchere ya pa nada; na más que pa dame un bon disgustu, miánicas. You na más uyir el teléfanu asustei-me tou, cumu yera tan tarde, pasaban de las doce la nueite,  penséi que a mia madre tse pasara algu en Cuenca viendu la prucesión de Las Turbas.

Cumu nesta prucesión  van muitus  burrachones, qui son lus que insultan al Cristu ya cháman-tse burricadas, hay que tiner muitu cuidau cun etsus, purque algunus  van fartus de Resolí hasta la gorxa ya  nun rispetan a naide, ni a las mucheres mayores siquiera. Peru non, neste casu pinsara you mal, yera  la rivultosa de la Gúmer que quiría  disculpá-tse cumigu ya pur esu taba  más cuepa ya mansina que  la mía gatina piquena candu duerme a lus mious pías na cama. Cumu etsa  sabe, que tien-me amenazau el furaxas  del sou home pur la sua culpa, tien miedu que vaya you a dexá-la tirada cumu si fora una alpargata, ya me marche cun outra.

Na más preguntá-me cúmu me iba, díxu-me que tuviera sirenu, que nun tuviera tserza ninguna que cumu etsa me quier tantu que ya había suluciunau  el prublema cunu exmaridu  pa que nun me pasara nada ya you tuviera tranquilu. Astoncias díxetse  you, ya cúmu lu fixiste ho. Cuntestou-me etsa que, tuviera que pinsar bastante, peru espués de tou, que tse  resultara muitu más fácil de lu que creía.

Nun se tse ucurriu mexor cousa que dicí-tse al cafre del ex que you solamente yera el pudólogo detsa, el que tse arreglaba lus pías  ya que tamién tse faía  la manicura de las uñas de vez en candu,  peru qui anque yéramos bastante amigos, nun había nada de lu outru entre nos, purque you yera de la cera d’enfrente, u gay, cumu dicen agora.

Yal  desgraciau este d’alemán paré que se lu criyiu del tou ya tranquilizou-tse de mumentu. Creu que dixu: ya me paecía a min que ese quilicas tinía algu raru. Na más ve-lu nu ritratu, nesi que se arrimaba tantu a ti, paeciu-me un poucu  maripusón pu la roupa que tsevaba puesta; subre tou pu la camisola de tsunares marietsus ya verdes que gastaba sin mangas.  Ya cun esu paré quel animalón  quedou cunvenciu de que yera virdá lu que tse decía la aldrumeirona de la Gúmer, ya nesi mesmu  mumentu, paré que tse cambiou  la caretsona,  tranquilizou-tse, ya escumenzou a cantare ya bebere cerveza cumu lus xatus beben l’augua.

La Gúmer cumu taba toda cuntenta pul éxitu que tuviera, espetou-me lu siguiente: Jesusín, ¡ay miou nenu tou!, cumu ves ya ta  risueltu’l prublema que tantu t’aflixía. Pur ti faigu you lu que sea nicisariu, chatín ¿Cúmu pudías pinsar que iba you a deixar que te esfucinaran pu la mía culpa? Miou nenu tou,¡qué guapín ía! Mi alma paré un artista.

¡Mira!, na más que  oyí estu pur bouca de la Gúmer, despois de lu que dixera anantias de min, caguei-me na madre que la pariu ya  na sua raza toda. A quien se tse ucurre decire una cousa asina tan fea del sou noviu. Esta muchere mi alma que ta más p’acó que pa acutsó. Cunus anus que tien ya debía de tiner algu más de sentiu ya cunucimientu. Peru al ve-me cumu taba, tan encendiu, asustou-tse bastante la xabardona esta, anque etsa nun paraba de  reíse a lu tontu, asina cumu si fora tola.

A min paeciu-me muitu mal estu que me fixu la Gúmer. Nun se lu perdono, non. Ya tse dixe que tse diga cuántu anantias al mata la osa del home, que esu que tse cuntou  ía tou una mintira que you nun soi  de la cáscara amarga cumu dicen lus gaditanus, nin nada paeciu. Ya si esi cafre de home, tien algu que riclamar, qui me lu diga;  qui si tien lu qui hai qui tiner, que venga a ve-me al puelu que va salire trasquilau.

Espués de decire estu de min la zurrona de la  Gúmer, toi endemuniau. Cúmu sirá, que entrou-me tal rabia, que ya nun tse tengu tserza nenguna al muntón de grasa  roxa ese del alemán.

 Además, nun nicesitu a nadie que m’ayude pa rumpetse la crisma. Primeiramente voi curré-lu a murrillazu tsímpio pur tou’l puelu hasta que me canse, ya espués cutserei  un estadueñu del carru pa abritse la cabeza en dous cumu si fora un calabazón, ya dipasu apruveitu p’arrancatse lus cuernos a esi curnalón. Voi dexa-lu mochu cumu si fora una ouvecha churra.

Tien miga la cousa. Qué bien taba you solu cunas mías vacas, pitas ya gochus,  sin mucheres ni rayus. Toi fartu detsas. Nun mi dan más que prublemas. Mi alma que voi a faer cumu lus flairones: las mucheres, lonxe detsas, que las mantenga sou  padre que pa esu las enxendrou. Cumu pa fia-se  detsas. Subre tou de las qui nun  cunoz unu,  ni de la vida que tuvienun estas pelandronas anantias de atoupá-las.

Candu  chegue’l cuentu a lus uyius de lus rapaces de Tinirife, tantu al de Tebongu cumu a lus sous amigus,  qué dirán de min. Di mumentu, igual se lu creen. Si vuelvu a  ve-lus a Tinirife van curré-me a varganazus lus  que mi conocen purque dirán: mira que catsau lu tinía este xulandrón que yera del outru tsau y’andaba prisumiendu de que yera un bon curtexador.

Lus cuentus entáman-tse escapau,  peru pa desfae’l entuertu ía muitu más custosu. Pur esu hai que tiner muitu cuidau cunu que tse  diz de outras personas, sin sabere si ía virdá u mintira lu que tse cuenta. Peru ta claru que la Gúmer, anque lu dixera pur tsibrá-me de lus trumpazus del cafre,  ía una gran aldrumeirona ya impustora. Ya nun quieru nada cun etsa. Que tse den pur onde se cumienzan lus cestus.Ya cun esu alón.


“Jesusín”, el pelgar