sábado, 1 de septiembre de 2012
SAN RAMÓN NONNATO
Ya outru amiente, rapazas ya rapaces, ¿qué tal va tou,
oh? You, si nun fora que pasu-me’l día
queixandu-me de lus cadriles ya de las rudichas, pu lu demás voi poucu a poucu.
¡Tamus apañaus! Van cumé-nus cunus impuestus. Peru que tse vamus a faer, ía la
cousa asina, ya paeme a mí que tien poucu arreglu.
Las rapacinas estas que garabatean aiquí nu blog ya
que faen-lu muitu bien, miánicas tengu-las rivulucionadas del tou purque
quieren sabere quién demonios ía el melandrín de “Jesusín”. ¡Hay nenas, tais
fartas de veme oh! Agüechastes-me abondo
de nenu, ya tuvía lu pudéis faer agora, purque you andu muitu tiempu de subrau
por la Vitsa de
Cangas, lu que pasa ía que vusoutras nun riparais nus viechus, ya you cumu
tengu pinta de trangalazu ya voi poucu tsavau ya muitu esnizau, menus tuvía. Solu
agüechais pa lus rapaces xóvenes que van al ginasiu, cundenadas. Paré-vus que
lus viechus cumu nun valen pa nada que tses den por ou se escumincipian lus
goxus. Peru esu nun ía asina, non. Tinéis que ser buenas nenas ya menus
cuculixas ya rabileras.
Peru tamién voi dicí-vus que hasta fai poucus anus tuvía
baxaba a diariu a la Vitsa
cunu tseite a la esnatadora. Agora ya non, purque nestus tiempos el tseite
maman-lu tou lus xatinus, ya ía muitu mexor asina. ¡Ou va parar!
Agora, lu que más me chama l’atención ía esa rapaza que se
chama Maribel, pae-me a mi que ía muitu escazana la cundenada; cumu siga
esqueirandu muitu na mimoria ya ricuerdus de las outras blugueras, mal rayu me
parta si nun van a dar cumigu escapau.
Güei na más tsevantá-me del camastru, que yera bien ceu
tuvía, al riscá’l día, mientras tsapaba de pia un papau de tseite caliente na
cucina, ya dába-tse outru pouquinín a la gatina que tse gusta muitu ya ta pa parir d’un día pa outru, amerei pal calandariu Zaragozanu que tengo
n’alacena, pa agüechar cuandu cae’l menguante pa arrincar las cebotsas, ya vi
quel 31 fora San Ramón Nonnato. You de bien piquenu, alcuerdu-me bien tuvía, tsevou-me mia mai cun etsa purque ibamus ufricius
lus dous a San Ramón a Txanu. Mía mai cuenta que etsa pasoulas putas pa pudere parí-me a mi, custoutse muitu más
que cunus outrus hirmanus mious. Sigún dixu etsa, you yera cabezón ya culón; ya p’ancima, vinía atravesau purque yera
riturciu desde que me enxendranun. Siguru
que foi nun maizal del curtinal dabaixu nuna nueite de bonus trunabrius. ¡Miánicas
que sí!
El día que acudi-mus a San Ramón a Txanu, na más acabar la
misa, mía mai tsevou-me al altar ya fixu-me beis’al santu ya pasamos-tse pul
caretsón un pañulón roxu que tsevaba etsa guardau, dubladín ya pirfumau muitu
guapu. Espués cuandu vienu miou pai a buscá-nus cunu pullín yal machu, mía mai
guardou cun muitu esmeru el pañulón aquel nas alforxas, ya díxu-me que cun esi trapón yera cunu que tse tsimpianun a etsa el sudore de la cara mientras paría, ya
minudas carpidas debiu de dar la probe pa puder parir aquel cachu xatu. Mal
rayu me parta si nun dibía tsevá-la a ricas al tsombu a tous lus tsaus. ¡Miriciulu
tien-lu bien la probe!
N’aquetsa ilesia, que faía muitu calore, ricuerdu que taba chenu de mucheres cumu mía
mai que divan xuntu a las crías ufricidas al santu. Purque las mucheres cuando
taban pa parir ufrecíanse al santu pa que tses diera un buen partu. Agora que
lu piensu San Ramón Nonnato siría el primer nenu que nun saliu pur el sou
sitiu que tien que salir, sinon pu la barriga cumu faen agora cunas cesáreas
esas dichosas, que tses sacan a la mucheres las crías pu la barriga cumu si
fora duna caxa.
Alcuerdu-me bien que aquel día cumimus la mirienda debaixu
duna piscal que tinía unus piescus
marietsus muitu ricus. Ya espués cumpramus-tse las rusquillas aquetsas grandes bañadas de zuruque que se
retsambía uno de lu bien que sabían, a Oliva la rusquillera, ya ablanas turradas. Una
latina de aquetsas de las anchoas tsena, una piseta.
Nestus tiempos, cumu cambianun tantu las costumes, la xente
xoven nun fai casu de aquetsas cousas que faian nuesus pais. Mesmamente, la Rulindes , fai xirigonza
de tou estu ya la condenada cuando pierde algu ya nun recuerda ou lu pousou, cueche un pañuelu ya
fai-tse un nudo ya farfotsa lu siguiente: “San Ramunato, lus cuxones te ato; si
nun me apaez nun te lus desatu”. Nesi mumentu ponse a buscá-lu; si nun apaez,
aprieta-tse más el noyo ya asina hasta que l'uncuentra. Etsa diz que estu que
fae cunu pañuelu, nun tse chanfla nunca. Hasta será verdá. Ya cun esu alon.
“Jesusín”, el pelgar
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6 comentarios:
“Jesusín”, no te quepa duda que estás en este mundo gracias a tu madre y a la intervención del milagroso San Ramón. Según cuentas que eras de grandón y desproporcionado al nacer, como para poder echarte al mundo de manera natural y sin esfuerzo. Yo también tuve mujeres de mi entorno que tenían mucha fe en ese santo y fueron ofrecidas a esa festividad de San Ramón en Llano, más de una vez. En los años cincuenta-sesenta iban personas ofrecidas a San Ramón Nonato (como se le decía normalmente), principalmente mujeres, de todo el concejo.
Pero hablando de todo un poco, me parece que estás dándonos una imagen tuya un tanto cambiada y trastocada de la realidad. Ten cuidado que las blogueras son muy inteligentes y por mucho que te camufles te pueden pillar. Si de verdad anduvieras por Cangas tan desaliñado y fosco como dices, seguro que serías señalado por todo el mundo. Igual nos tratas de confundir y eres todo un dandy. No obstante, desde que no te relacionas con la Gúmer se te nota que estás menos ilusionado y más desganado. Mi consejo es que debieras volver cuanto antes a buscarte una “peirona”, como dices tú, y a poder ser que sea de tu misma quinta o similar, porque una joven no haría buena pareja contigo. Te recomiendo que no eches esto que te digo en saco roto. Ten en cuenta que, si te echas novia, rejuveneces.
La Fiesta de San Ramón en Llano fue a la última que acudí antes de marcharme de Cangas. No fue precisamente un dia muy agradable puesto que habíamos jugado un partido en el Reguerón y sufrí esguince en un tobillo, y como en principio no me molestaba nos fuimos para LLano a la Fiesta, pero cuando aquello empezó a enfriar, la intensidad del dolor subía y hubo que bajarme para casa el recordado Luis Chichi, que era el unico de la pandilla que disponía de coche. La broma fue más de lo que pensaba ya que al dia siguiente fui a Hurlé y me mandó para Oviedo donde estuve dos semanas haciendorehabilitación en el Ambulatorio de la Lila. A los pocos día, concretamente el dia de San Mateo, el recluta Alfredo se ibra para el Ferral del Bernesga a marcar el paso. Maribel ¡Cuánto tiempo pasó ya!
Esti aliechu rapazón,
que se autodiz El Pelgar,
nun tien nada de xustrón
nin repochudo ou vulgar;
Xuega a faese el xorobu,
riturciu ya chafardón,
ya ía espurríu cumu un chobu
ya un "Pitronio satiricón".
D’algunus de lus tsectores deste blog falan aiquí, de que you debu ser un rapaz bien paecíu ya que estu que digu d’andar feitu’n antroiru ía tou mintira. Voi dicí-vus que you nun mientu apenas, purque tou lu que digu faigu-lu pu la bouca de mia mai. Etsa siempre diz que you pur si fora poucu, nun me basta cun ser un melandrín ya un pelgarín, tamién tengu pinta detsu; de malafatu ya d’antroiru. Peru, nun faigais muitu casu detsa, que mia mai ía una desagerada. Cumu pista direi-vus que you de piquenu tinía siempre lus pelus mourus cun dous remulinus ya de punta cumu si agüechara’l tsobu en tous lus mumentus, ya esu que mía mai faia-me- tsavucá-lus a cada poucu cun xabón del Tsagartu, esi que ía muitu buenu pa tou ya tamién pa lus gadechus. Nu cunventu de Courias tamién tsevei buenas murradas ya tirones de pelus. El Xaime ese que falasteis loutru día del, tienme restregau bien el caretsón, sí, ¡miánicas que sí! Un día tsevantou-me pu lu menus una cuarta del suelu espurriéndu-me las urechas, pur tar falandu cun outru nu rusariu.
Jesusín, que alegría me diste ayer al volver a ver que aparecías y nos contabas tus historias, que, casualmente, coincidimos en algunas.
Me trajiste a la memoria lo de ir a San Ramón a Llano. Además ayer estaba un día de sol como el que fui yo. Creo que fue en el año 1955, fui con mi madre y tres mujeres más (vecinas). Por lo menos mi madre y otra estaban “ofrecidas”, ese año en febrero había nacido mi hermano y la otra había tenido una niña también. No sé lo que pintaba yo allí, porque tenía cuatro años, y como no tenía “medio de transporte” como tú, se me hizo el camino larguísimo, además de pasar mucho calor. También comimos allí debajo de un árbol y compramos rosquillas y avellanas, pero, como no sé tanto como tú, no sé como se llamaba la rosquillera, ni el tipo de árbol. Siento no tener a quien preguntar más detalles, pero ya no está ninguna de las que iban. Es más, yo creí que íbamos a San Ramón, porque así se llamaba mi padre y se llama mi hermano. Y mira por donde me aclaras tú la cuestión. Esto lo tenía completamente olvidado, pero al contarlo tú se me vino a la cabeza con cierta nostalgia.
También me recuerdas lo del calendario Zaragozano, que utilizaba mi abuela materna, para todo ese tipo de cuestiones del creciente y menguante para la huerta, y también para saber cuánto y cuando iba a nevar. Otra cosa es también lo de darle leche caliente a la gata, mi abuela tenía siempre algún gato y, como era una “gran ganadera” (Tenía una vaca y en alguna ocasión especial llegó a dos), siempre les daba leche. Como tu sabes mucho, pero creo que esto no lo sepas, te diré que mi abuela vivía en Cangas en una “casina” al lado de donde vivíamos nosotros en la calle Pelayo, y tenía una huerta grande al lado de casa, y tres prados, una viña, y unos cuantos castaños. En resumen, era como una casina de pueblo, pero en Cangas. Así que yo soy una experta en cosas de hierba, Sanmartin, vendimia, “pañar” patatas y castañas ect. Además mi abuela era muy miope y siempre quería que la acompañara. ¿A que no sabías esto que conté?
Yo, como ya dije aquí, salgo poco, pero cada vez que salgo miro a todos los “sesentones” a ver quién puede ser “Jesusín”, porque a pesar de lo que hablamos Olga y yo cada vez me despistas más. Pero tu sigue contándonos cosas, que además son muy canguesas y muy bien escritas, tal y como se habla en los pueblos de aquí.
A veces ser lisonjero
con Jesusín el bloguero,
puede resultar ingrato
si se aleja a su retrato.
Ayer yo sin petulancia,
con Petronio el escritor,
Árbitro de la Elegancia
de la Roma de Nerón
le hice una asociación.
Andaba yo en desatino
pues por lo él referido
si alguien le pusiera apodo
por “riturciu” y “jorobo”
debiera ser Quasimodo.
(Perdón)
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