martes, 31 de enero de 2012
¿DEIXASME-LA RAPAZ?
Fai poucu tiempu paeciu-me tseer aiquí nu blog esti algu refrente a lu de puder pidi-tse a un mozu, mientras beitsa cuna rapaza, que tse la deixe pa seguire beitsandu el outru cun etsa. Paé-me a mí que lu dixu el rapazón ese tsargu de Llumés que anda pu lus Madriles ya pur una muntunera más de tsugares, que miánicas debe tener la zogue purque nun tien paradoiru. Pois estu del beitse yera asina mesmu cumu lu dixu él. Sobre tou en muitus pueblus del ucidente asturianu, nus cuncexus de Cangas, Tineu ya Pola. Peru había pueblus tamién que nun se deixaba la parexa, que asina se chamaba a esta xirigonza de tiner que beitsar una rapaza cun varius homes nuna mesma pieza, ya había que respetá-lu. Bonas amarraciones ya griescas tienen-se amañau nus beitses de lus pueblus pur esta costume. Cuandu había poucas mozas, algunas detsas pudían beitsare nuna mesma pieza cun tres ou cuatro beitsadores.
La cousa yera más u menus asina. El rapaz que quiría beitsar arrimába-se al pía la parexa que taba beitsandu ya farfutsaba-tse al rapaz estas parulas: deixasme-la; tamién dicía-se: cedesme-la, (lus madrileñus cumu yeran unus quiliqueirus más rifinaus dicíantses: ¿me permites?) ya astoncias el rapaz agüechaba de tsau pa la rapaza ya si etsa nun muvía lus güechus u nun punía incunviniente el rapaz tinía que sultá-la ya xebrar pal mostrador del chigre, u faer él lu mesmu ya quitátse-la a outru. La que pudía decire que non, sin armar griesca, yera na más la moza. Peru cumu el mozu dixera que non ya taba’l xareu amañau. Nus pueblus de muntaña cuandu chegaban lus furasteirus punían-se d’acuerdu tous lus mozus del pueblu pa nun deixaches beitsar apenas una pieza entera cunas mozas detsus. Na más que d’algunus furasteirus entamaban beitse cunas rapazas del pueblu, al mumentu tinían al tsau una riestra de mozus arrimaus a etsus pa piditses que se las deixaran ya asina una tras outra hasta que mediu esqueicius anoxaban-se ya fuxían del beitse.
Esta cousa trai-me l’alcurdanza del miou pueblu que faia-mus el beitse nun parreiru grandón que nus lu deixaba’l tiu Nemesiu pa lus filandones de las bodas ya pa lus dumingus. Cumu vinian muitus rapaces d'outrus pueblus tinia-mus el xeitu de fae-tses la muxiganga a lus de fora ya subre tou a lus de la Vitsa que vinían a minudu a quita-nus las rapazas muitus dumingus ya pur Navidá. Peru había-lus que na más cuché-la moza tinían que sultá-l'al mumentu, pa esu taba-mus tous bien alietsus pa nun deixá-tses beitsar apenas. Algunas rapazucas prifirían beitsar mexor cunus de la Vitsa que cun nos, purque estus outrus yeran más mudernus peru etsas tinían que aguantá-se ya beitsar cun nos, nun tses quedaba outru rumediu, anque dixeran que tseiraba-mus a sudor ya cuitu. Estu yera verdá purque tsavucábamus-nus pur partes; algu'l caretsón, piscuezu ya las urechas peru lus subacones poucas veces lus refrescábamos. Subre tou nel hibiernu. Nel branu yera defrente, purque cumu tábamus a cada poucu esnalazandu ya enriandu l’augua nu riu pa meté-la pa lus praus ya pal mulín, astoncias tábamus bien frescus ya tsimpius. A veces, miánicas tábamus hasta ribichius cumu lus figus pasus.
Direi-vus que nu miou pueblu había muitas mozas, ya casi todas taban bien culuradas, richonchas ya frescachonas; muitu guapas ya cun bona peselbera pur delantre. Peru algunas detsas nel mumentu de beitsare puníante’l codo de nun sei que xeitu que nun había dios quien se arrimara a etsas. D’algunas si te arrimabas poucu a poucu, selequinamente igual te deixaban arrimá-tses un poucu lus papietsus al caretsón, peru había-las más esquivas que las raposas. Falandu destas rapazas esquivas, tinía-mus una que yera cumu una paré de murrillus del riu; cuandu te tucaba beitsar cun etsa, cumu muitu tinías que fae-lu a mediu metru separau. Nun tse tucabas a etsa más que lus didus de las manus. Nuna ocasión un rapaz que taba pa Madrí ya yera un bon pelgar, ya abondu gandulón mitiu-se un tarucu duna panocha de maíz pur dientru del pantalón a l’altura la bragueta ya na más puné-se a beitsar cun esta tulondra de moza, etsa nutou-tse el espetietsu aquel duru cumu si fora’l estadueñu del carru ya cumu pinsou que yera la muruquina echouse patrás cumu si queimara ya dexou-lu plantau nu mediu ‘l baile. Nesi mumentu el diablecu aquel sacou el taruco de debaxu'l pantalón ya enseñou-lu a toda la xente; astoncianas lus rapacinus que tábamus tous amerandu, espatarramus-nus de risa. Ya aquetsa tarascona diu-se cuenta de que taba fayendu la frasca ya fuxiu toda esnalazada cumu si tuviera tsouca a tou mitere pa la sua casa. Espués de pasar aquetsu, se ve que pinsou-lu mexor, ya cuandu vulviu pal beitse ya se deixaba arrimar algu más. ¡Vaya que se deixaba! Miánicas que sí, home non.
“Jesusín”, el pelgar
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4 comentarios:
Ah rapaces, a nueite cuando garabatiei estu del beitse, ulvidouse-me dicí-vus quien ía esta xamona roxa cuna que toi beitsandu. Pois ía una tía de la Rulindes que se chama Ofelia peru dicin-tse Margot, este nome debía de sere el nome de guerra que tinía nas Américas. Esta rapazona vienu currida de patsí, espués de muitus anus que pasou pur América del Sur. Cumu veis ía una xatona bona. La Gúmer, que tamién ía buena tenrala peru al tsau desta mucherona nun abulta ni la metá. Esta muchere pasou bastante tiempu pul Uruguay ya pur Buenus Aires, pur esu beitsa el tangu cumu dios. Etsa ta’nvilortada en enseñá-me a beitsá-lu, peru you cumu soi muitu turpón pa estu del xiringu, nun sei más que dar curcobus cumu lus xatinus de pequenus cuando fuxen pal prau, etsa tséva-me en vulandas cumu si fora un faragachu. Ta fuerte cumun rebotso ya tien una fuercia cumun pullín. Riniegu lus demonios si nun me tsevanta en vilu pa dar las revueltas. A min gusta-me muitu beitsar cun etsa peru tengu-tse cherza pu lu brutona que ía. Outru amiente muitu bien oh. Ya cumu sei que ibais a intrugá-me pur esta rapazona pur esu alcurdeime de decí-vus quien yera.
“Jesusín”, con esta preciosa foto del baile, ya veo por donde se orientan tus gustos. Aprecio que esta oronda moza pelirroja que danza contigo, aparte de las lorzas y chichos tan hermosos que luce, también observo que gasta unas buenas pelambreras en los sobacos. Eso seguro que a ti te encanta dado tu gusto por lo montaraz y bravío.
Que razón tienes rapaz
en todo lo que comentas,
sobre tocante a bailar
hasta casi los sesenta.
Era en fines de semana
o en celebración de fiesta,
tanto en población llana
como en la más alta aldea.
Sí voy a resaltar colega,
que para animar la juerga,
la música era la básica,
bien de cantares o flauta
y/o casi siempre la gaita.
Después llegó el acordeón,
los conjuntos y las bandas,
y con estos el saxofón,
las baterías y guitarras;
más esa es otra historia
que no toca por ahora.
Saludos Western Teacher
Así era cuando escaseaban las mujeres y provocaban estas tribulaciones. Un año, aún estaba en Corias, mantenía cierta relación con una chavala y me dijo que iría a S. Luis de Corbeiro, fiesta que se celebra o celebraba el 25 de agosto. Yo a Carballo subía con frecuencia en bicicleta, pero a Corbeiro lo tenía más crudo. La solución me la dio Manolín del Chongo, -el pasado año salió en reportajes de la Nueva España y TPA cuando una manada de lobos atacó y aniquiló su rebaño de ovejas-. Este amigo por aquel entonces trabajaba de lampistero en una mina cercana a la fiesta y tenía turno de tarde, propuso que subiera con él en el camión de la empresa para bajar al día siguiente en el que llegaba con el primer turno. Así hicimos, después de preparar lámparas, candiles de carburo y demás, ya de noche, nos fuimos al baile. Al principio bien, luego empezaron con el “¿dejasmela?”. Como eran parientes lejanos, vecinos, conocidos etc. no se podía decir que no. A veces nos íbamos a un rincón o la puerta para estar un poco juntos, pero empezábamos a notar como las paisanas que estaban sentadas en los escaños alrededor del baile nos miraban y cuchicheaban entre ellas hasta que una se acercaba: ¿Nun bailas nena? Y vuelta a empezar. Al final nos despedimos y para la mina a esperar que llegara el camión.
También, en alguna ocasión, una moza lanzada iba a pedir al mozo que le gustaba cuando estaba bailando con otra. En este caso, casi siempre, terminaban bailando ellas dos agarradas de los pelos.
No quiero resultar peyorativo, por lo general las mujeres viven los sentimientos más intensamente que los hombres.
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