lunes, 12 de diciembre de 2011
CUOÑU, MUITAS GRACIAS PUR ENVITÁ-ME, OH
Rapaces: ¡Qué pasa oh! Digu-vus que casi atsouquezcu you solu estus tiempus, ya nun ía pur nada nespecial, non; sino purque chevá-mus toda la simana, esta que pasou de tantus días de fulixa, que nun pudia-mus nin revulvé-nus aiquí na budega de casa: taba-mus rudeaus pur tous lus tsaus de caldeirus, maseirus, el bancu de matar, bacitas, carne, untazas, tripas, murciechas, tsinguanizas, andochas, butietsus, choscus, uñus, tsacones, lomos, xamones, cabezadas, zarraus, toucinus, custietsas, mundongo, turruchus, pimentón, bramante, salmueira, cebotsas, axus, perexil, sangre pa faer las murcietsas ya las fichuelas, vixirigas, más tripas, fégadus, pulmones, curazones, reñones, tsinguas, feletes, otsas chenas de manteiga.., lacabouse. Home, nun ía pa menus la cousa. Minudu tinglau. Matá-mus catru gochus cumu magüetus de grandes, dun muntón darrobas cada unu, ya pur si fora poucu, una matona a medias cuna familia de Rulindes, que comprara-mus na feria de San Andrés; cúmu pa nun habere axagüeirus ya esnalazaus na nuesa casa. A mín lu que más me anoxa de tou estu, ía el glachiu de morte de lus gochus yal gulor esi que manda la sangre al revulvé-la, ya la carne cuandu ía muita. Pon-me tsarizudu dafeitu, peru que tse vamus a faer, nun hai outru rumediu que aguantá-lu ya catsar la bouca; esu, ía asina. Subre tou, si quere-mus tiner na casa, de cumere durante‘l anu.
Peru a pesar de tou este belén de la matanza, tamién hubu dalgún día, que pu las nueites, mientras asperába-mus a que cuchiera’l sal el picadillu de lus churizus, nun ratadín agüechaba’l blog un pouquinín ya riía-me cuando tseía que me chamaba-is pa que fora a cumere invitau cun vos a esi tsugar que priparan el Pote asturianu cun muitu xeitu, Casa Migio de Urbiés, que ta cirquina de Turón. ¡Qué más quisiera you! Peru, toi apañau rapacinus; pu lu menus nun mes u más, nun puedu muvé-me daiquí de casa. Pa outra ve sirá. Agora, aparte de axeitar el ganau, todas las nueites tengu que prinder el fou nu cucinu de tsariega, cun xiñestas verdes pa curar al fumu las varadas que tinemus culgadas de murcietsas, butietsus, lomus ya tsinguanizas. Esu ía lu más empurtante de tou, nun vayan a echá-se a perdere. Una ve que te tou bien curau del fumu, tengu que subí-lu a l’horriu.
Destu de la envitación, ía una pena que nun se m’arregle el ire. Ya gustaba-me muitu‘l sitiu esi qui escuchiste-is, purque fai un muntón de anus, yera you piquenacu tuvía, seiqui fui-mus un rabañau de xente d’aiquí de Cangas cun Don Herminiu , el cura L’Acebu, de excursión nun autucar de lus de Secundinu‘l Puertu (hirmanu del P.Basiliu), a ver el vatse enteru de Turón. Ricuerdu que tuviera-mus agüechandu ya chapinandu pur ou ta agora el munumentu al mineru, ya tamién tuvi-mus dientru dun antigu pozu de mina que se pudía visitar peru a las mucheres daba-tses muita tserza. Outru amiente, aquetsa excursión gustou-nus muitu a tous, yal vatse enteru de Turón tamién, purque ía guapu ya bonu abondu. Peru naquetsus tiempos nun ricuerdu que ya tuviera Casa Migiu cumu ta agora. A nos a cumere seique nus tsevá-nun a Mieres a una sidrería muitu bona que yera cumu una budegona grande ya muitu atsargada. Creu que ya nun ta abierta, u cambia-nun lus dueñus el nigociu. Tamién pudu ser un sitiu particular que foran amistades de don Herminio. Esu nun lu ricuerdu bien.
Destu outru de la matanza alcuerdu-me you que siendu piquenu nu miou pueblu taban nuna casa cuna máquina de picar la carne faendu las tsinguanizas ya un guaxe piquenacu mitiu un dedacu nun fracu de la picadora, ya outru que taba’l tsau ya nun lu agüechara muviu la manivela ya curtou-tse la punta’l dedu. De mumentu’l guaxe nun gurgutou parula ya etsus siguie-nun picandu, hasta que tse vie-nun el dedu tou ensangrentau ya que burbutaba tanta sangre que nun había modu de curtá-tse la hemorraxia. Astoncias el nenacu escumenzou a churamiquear ya dienun-se cuenta de que se lu curtara la cuchilla de la picadora. Nese mumentu, agarrá-nun al rapazacu nun brazau, ya escapau fue-nun cunel pa Cangas al médicu. Una ve que lu curá-nun vulvie-nun pa casa cunu nenu mediu adurmilau pu la nastesia ya nun se acurdá-nun más del cachu del dedu ou pudía tar. Cuandu tinían las tsinguanizas ya feitas ya atadas del tou, una rapacina dixu: yal cachu’l dedu ou tará. Buena la amañou la guaxa al decire estu. La muchere de la casa dicía picaus al pinsar que tinían que tirar todas las tsinguanizas purque nun iban a cumere’l dedu del rapacín. Outrus dixé-nun que esu nun tinía empurtancia, que al que tse tucara ya lu nutaría purque la chicha de lus homes paré que ía muitu dulzona.
Espués de muitu farfotsar entre tous, la cousa quedou en que las tsinguanizas solamente pur esu, nun iban a tirá-se. Lu que había que faer yera tar al tantu pa cuando las tsaparan andar alietsus pa nutá-lu ya que’l dedu tinía la uña cumpleta. El casu ía que, las tsinguanizas acabánun-se todas, ya más que hubiera, ya naide nutou nada. Cumu sigún dicen lus médicus que pur adientru las pirsonas somus muitu paecius a lus gochus, se ve que nel sabore de la carne tamién. Ya cun esu alón, muninus. Esto ía tanta virdá, cumu la tsuz que nus atsuma a diariu ya que nus manada´l Tsourienzu cada día.
“Jesusín”, el pelgar
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7 comentarios:
Buena descripción nos hace aquí el “Jesusín” chacinero, del despiece del cerdo así como de todos los utensilios y sustancias empleadas en la matanza. Por lo que dice, si lo dice de verdad, no debe de ser tan montaraz como creemos muchos que es, pues demuestra tener cierta sensibilidad para el dolor de los animales y por eso le resulta, aunque inevitable, cruel y desagradable la faena de la matanza. Eso está muy bien, y para paliar un tanto el sufrimiento de esos desdichados animales, bien debieras de utilizar las pinzas eléctricas que son exigidas y recomendadas por todas las asociaciones protectoras de animales, dado que aminoran bastante el sufrimiento de los infortunados animales al dejarles bastante atontados antes de tener que practicar el acto tan cruento y horrible de pincharles para el desangrado.
Esta nueva faceta tuya que hoy nos presentas, es muy plausible, sin duda; lo mismo que la completa descripción chacinera que nos has hecho. Pero te diré que la disculpa que presentas para no asistir a la comida de Urbiés, no resulta ni conmovedora ni muy convincente que digamos. Si es para seguir manteniendo el anonimato, ten en cuenta que J. A. Ramos ya tiene sospechas, y parece que bien fundadas, de tu posible identidad, y antes o después sabremos quien eres. Entonces, ¿para qué ocultarlo en demasía, no te parece? Allá tú. Pero no tiene mucho sentido el seguir camuflado.
No se de que te asombras Jesusín, ya que siempre te invitaron a todos los acontecimientos que hubo. De lo que no estoy tan segura es de que llegaran a invitarte pagándote el cubierto y en esta ocasión lo estan haciendo y me imagino que es por las ganas que tenemos todos de ponerte cara, pero después de lo que dijo Ramos la cosa va cambiando. Yo que tú, aprovechaba la invitación, porque mas pronto que tarde vas a ser descubierto y ahí ya se te acaba el cuento, así que tu mismo, pero avisa eh!
Jesusin ya ves que tas un poco acorralao,asi que aprovecha y haz caso a estos que te animan a ir,asi haces tu presentacion en sociedad por todo lo alto, con potajada y todo, tu que eres mas de campo que las amapolas, el menú es el mas apropiado.Yo creo que el dia que te conozcamos, alguno se va a llevar una sorpresa.
Mamen tiene mucha razón cuando dice que el menú elegido en Casa Migio es el más apropiado para el recibimiento y salida del armario de una persona ilustrada, pero un tanto rural, como “Jesusín”, el Pelgar. El plato a degustar, yo también creo que le va a este invitado de maravilla; ni pintado. Pero si este mozo no asiste, no sabe lo que se pierde. Allá él. Si aceptara la invitación y se presentara como es debido el jueves en el lugar convenido, podría hartarse hasta el punto de poder acumular reservas para una temporada. Porque “Jesusín”, dada su condición de solterón, me da que debe de tener hábitos alimentarios parecidos a los del lobo. Cuando hay que ayunar se ayuna y cuando atrapa comida, come sin medida para varios días; hasta reventar. En este caso tendría la opción de coger tal hartura de pote de berzas y de compango, que le podría mantener bien alimentado hasta el punto de poder aguantar sin tener que cocinar, hasta que llegasen el pitu de corral y los chambeos de Nochebuena.
Siempre tiene alguna disculpa. Lo menos que puede hacer, El Pelgar, es acudir a la invitación con un par de riestras de chorizos bien curados con el fumo de las xinestas y, si quiere llevar máscara, no hay inconveniente.
Bueno chicos, os deseo para mañana un estupendo día, que el tiempo os sea propicio y que disfrutéis de la comida y por supuesto, ya que de eso se trata, de la mutua compañía.
Si va Jesusín, decirle que no he podido ir debido a un ataque de lumbalgia, aunque como no avisó, no creo que aparezca, a pesar de la super invitación que le habéis hecho.
Bueno pues lo dicho, que lo paséis estupendamente y que mandéis alguna foto.
Mándovos este enlace por si quereís ver el documental sobre los 300 años de la Bilioteca Nacional, al que puso música Ernesto Paredano. Es el viernes, 16, a las 21:00 en la cadena 2.
http://www.lne.es/aviles/2011/12/14/ernesto-paredano-pone-musica-documental-300-anos-biblioteca-nacional/1170501.html
Este es un correo que me pasa una prima de mi mujer, madre de ernesto paredano (compositor)
una madre de las de antes...
te lo paso ya que "nos" toca cerca, al ser pepe morán (nuestro ilustre colaborador) empleado de esta casa largos años. qujizá le interese saberlo (lo del documental). Y de paso, comentamos un nexo mas de unión...;no lo meto en el blogg, por lo de los enlaces. Tú mismo. Que paséis un buen dia, mañana. No os farteis mucho. Cuidadín con el colesterol y los abusos de metílico, eh?
espero que pases fotos del desmadre al blog
un abrazo
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