viernes, 22 de junio de 2012
PUR SAN XUAN ENXAMAN LAS ABECHAS
¡Hola rapazones! You faigu cumu’l Tarradellas aquel catalán,
que si nun vus alcurdais del, digu-vus you quien yera. Yera aquel humecón que espués
de tar muitus anus fora de sou tsugar pu la fuercia, d’acó p’acutsó, cuandu vulviu
del exiliu a Cataluña, dixu aquetsu de: ja sóc aquí! You lu mesmu lu mesmu. Ya toi aiquí, oh. Tamién voi decí-vus que la
munxerga esta de güei, cuincidiu cunas chamadas que me fixisteis, subre tou la del
rapaz de L.lumes, peru ya diva you a fae-lu igual.
Esta tempurada datrás nun pude garabatiar
nada aiquí nu blog purque andu tou derranau ya coxu pul’artrosis esa de lus
demonios, que nun me deixa vivire en paz. Nun soi capaz ni de subire a
l’horriu. Atacou-me de tal manera qui tengu las dedas de lus pias ribichidas ya
tsenas de rinoyus abultaus cumu si foran
las cúcaras que tienen lus xamascus ya las canas de lus rebotsus nu inviernu.
Pur si fora poucu estu, saliu-me tamién un cachu tombo
nu mediu’l txombu que dios nus
txibre, ya dixu-me’l curandeiru que yera de tantu afurcadar lus feixes de yerba
ya de pacha entre’l parreiru ya la corte
las vacas. Anantias tiníamus un cebadoiru, un trapón, que baxaba-tses la cumida a las vacas al mismu
peselbe desde’l parreiru, peru agora ende que arreglamus la corte, quedánun-nus
lus peselbes esveiraus pal outru txau. Habrá que faer unus novos, ou tienen que
tar.
El tsunes pasau, saliu-me tamién un enxame
del curtín de las abechas ya vi-me negru pa recuché-las you solu; nun quirían
subire pal queisietsu ni pa dios. Engaramichanunse-me na caramietsa la nisal de tal xeitu, que nun yera capaz a faer buenu detsas. Menus
mal que al chegar la nueite fuenun chapinandu pouquinín a pouquinín hasta que
pude recutsé-las a todas dientru’l queisietsu que tengu pa cuandu se pousan nus
gamachus de lus árbules. Pa que xebraran mexor pul truébanu enriba estaceitses bien de yerba
buena pur dientru. Asina ya tou, al esqueirar netsas, arreanun-me un muntón de
picutazus de miedu. Tengu una de las urechas, hinchada ya roxa cumu si fora la
de un cunexu xigante. La virdá ía que
dan muita lata las putas abechas, peru luegu cuandu vamus a esmelgar lus truébanus pul branu, da muitu gustu
richamber las ceras bien tsenas de miel.
Falandu de tsambeus alcuerdu-me que nos lus
rapacinus, outrus cuantus ya you, que tábamus feitus bonus galifates, de
piquenus andábamos que alampaba-mus esqueiciaus pu la fruta que yera dulce. Pu lus meses de xulio ya agostu vinían
lus figus marietsus que pasaban lus caniles de tan dulces que taban. Nu miou
pueblu había una figal que cargaba tous lus anus una barbaridá; puníase a la
dobla. Cúmu siría que chegaban-tse las canas al suelu de lu dubladas que taban.
Todas las nueites xuntábamus-nus varius milandrinus
del pueblu ya agatuñábamus pul tueru la figal parriba cumu si fóramus esquilus.
El amu la figal taba fartu de que tse cumiéramus tous lus figus ya andaba itrás
de nos que nun nus pirdía pasu. Un día atrapou-nus subius a la caramietsa de la
figal ya escumenzou a murrillazu tsimpiou a nos. Nun matou alguno de milagru. A uno de lus rapaces
que yera’l más azariento ya retorciu tucou-tse un cantazu daquetsus nu tsombu ya
dixu pa sí: “este cabrón de viechu va saber lu que ía bonu” Va salitse caru'l empeñu que tien cun guardar tantu lus figus. Nos catsamus la bouca ya escuitamus lu que nus dixu aquel rapacín: agora, na más queste merdeiru del demoniu fuxe pa casa ya nus deixe en paz, vamus a ir a la sua currada ou tien
plantadas las berzas ya vamus a esfueirá-nus enriba detsas pur todas las
fuechas, pa que mañana tse salga’l caldu
sabrosu ya pirfumau. Ya asina fiximus. Na más chegar a la currada deste home el
diablecu gateou hastal picu’l muntón del cuitu que había al tsau de las berzas
ya baxou lus pantalones. Puxu-se en
cucliechas apuntandu cunu traseiru pa las berzas ya díxu-nus: amirai cumu sal
el sulfatu oh. Ya na más farfutsar estu, sultou una surriada cumu si fora una
esquitana, miánicas chegou el caldu aquel marietsu hastal mediu l’estaxu. Lus que tábamus
amerandu revolcábamus-nus de risa ya diciamus-tse: outra ve, outra ve. Ya
nefetu, el gurín aquel vulvía a echar pul fracu traseiru cumu sinun tuviera
fin. Miánicas taba bien chenu ya inflau, paecía una vaca mixandu.
Al outru día la mucher de la casa andaba pul
pueblo farfotsandu cunas vicinas que la nueite pasada na sua currada chuviera
barru, purque pula mañena la berzas taban todas salpicadas de marrón, ya lu
curiosu del casu yera que tseiraban a demonios. Hubu una mucher que tse dixu: María:
nun tse des más vueltas, u sos fata. Lu primeiru que debes faer ía entruga-tses
a “Jesusín” ya lus outrus mangantes que
andan cun él a ver lu que pasou. Lu mesmu
etsus saben quienes fonun lus desgraciaus ya gochus que te escagazanun las berzas todas. La mucher dixu: quiá,
esu que falas nun puede ser virdá purque al miuou Manulu güei prestoutse
muitu‘l caldu ya dixu-me que sabía muitu bonu peru que cheiraba demasiau a ranciu. Anque desus diablecus fiu-me
bien poucu, ¿peru, si asina fora la cousa, nun sei cumu dimonius pudienun puné-se
pa esfueirar tan altu.
Cun dudas ya tou, la mucher al mumentu vienu
a intrugá-nus a nos lus primeirus, pero nos diximus-tse que nun sabíamus nada,
que nos nun pudíamus faer tal cousa purque tábamus tous estriñius aquetsus
días, purque cumu tonaba muitu, tábamus
fartus de tsapar tseite cuachada. Ya
yera virdá. Ya vusotros sabeis-lu tamién lu mesmu que you, que’l tseite cuacha solu cuando bien la tona.
Mia mai cuandu‘l tiempu ta gafosu pa tonar, pon una escudietsa grande chena de
tseite nu ventanu’l estroucasa, ya escapau ta cuachada. Espues pa mirendar, el
tseite cuachau mizclau cun miel de las
abechas, ta bien bonu. Minudu tsambeu más ricu.
¡Home non!
“Jesusín”,
el pelgar
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5 comentarios:
¡Menos mal, hombre! Ahora que el amigo “Jesusín” ha reaparecido de nuevo, para deleite de sus seguidores (entre los que me encuentro) y obedeciendo a las varias llamadas que ha tenido últimamente, por parte de los lectores de este blog, le diré alguna de las cosas que hacía un señor de mi pueblo que siempre se le dieron muy bien las abejas y seguro que el Pelgar, con perdón, también las sabe. A este hombre, vecino mío, cuando los enjambres le salían de las colmenas en días de tormenta, generalmente por estas fechas que estamos, y andaban revoloteando sobre el colmenar sin decidirse por un lugar concreto y cercano para posarse, el “hombre de las colmenas “, como le decíamos la chavalería, hacía lo siguiente: cogía un espejo grande y moviéndolo un poco proyectaba los rayos solares sobre un punto del suelo donde él deseaba que se posaran. Precisamente, para evitar lo que le pasó a “Jesusín”, que se le apoyaron en la “nisal”.
Si tenía ocasión, el de mi pueblo, solía coger un “sobrao” de ayudante, cualquiera de nosotros que estuviera libre por allí para hacer lo del espejo, y mientras él con dos piedras en las manos las golpeaba rítmicamente, una contra la otra, y decía la siguiente cantinela a modo de mantra: “pousa galana pousa, pousa galana pousa, …”, y así, hasta que lograba que las abejas aterrizaran donde él pretendía . Algunas veces lo lograba; otras no y se le escapaban los enjambres. También recuerdo la letra y la musiquilla que hacía, un a vez posadas, para invitarles a subir a la colmena portátil que él colocaba donde se había posado el enjambre. Les decía de forma melódica y machacona hasta aburrir lo siguiente: “Arriba arriba, casa nueva; arriba arriba, casa nueva…, así, hasta que las tenía todas dentro. Esto normalmente, no lo lograba hasta el anochecer. Entonces, una vez todas cobijadas, tapaba con un saco la parte inferior de la colmena portátil y procedía a su transporte hasta el colmenar. Hubo veces que se le han distanciado los enjambres del sitio, hasta más de dos kilómetros de donde tenía.
Como “Jesusín “, parece que es un experto en apicultura, espero que tome buena nota de todas estas cosas que hacía el “hombre de las abejas” de mi pueblo que se le daban muy bien. A mis padres les solía regalar todos los años algún tarro que otro de aquella exquisita miel, que era tan medicinal como aromática y sabrosa. Elaborada por las incansables abejas obreras a base de hacer miles de visitas a las flores del campo como son las de: brezo, xiñesta, piorno, ganzo, carqueixa, castaño, perales, ciruelos, pescales, manzanos…etc, etc.
Amigo “Jesusín”, leyendo tu relato de hoy me viene a la cabeza que fue una verdadera pena que el gaditano Pablo Carbonell y compañía no se pusieran en contacto contigo antes de disolver el grupo musical contracultura de la movida madrileña, Los Toreros Muertos. Ellos hicieron la canción “Mi Agüita Amarilla”, que tuvo mucho éxito entre determinado tipo de público, inspirados siempre en los obligados y prolongados "desagües" motivados por el exceso de ingesta cervecera en los populares "botellones". Pero, pienso yo que, si hubieran contactado contigo en su momento, también podrían haber hecho la continuación o segunda parte de La Agüita partiendo de tu relato, la cual resultaría mucho más heavy; adónde va a parar. El título no sería muy difícil ponérselo; simplemente, podría ser: Granizada marrón.
¡Rapaces!, esta nueite, nueite máxica de San Xuan, que nun se vus ulvide al terminar lus rescoldos de la fuguera ir a cucher un brazau de papolas de sabugu anantias de riscá’l día. Son muitu bonas pa baxar la hinchazón de las ubres. El augua de cucer estas flurinas cura la mamitis. Ya surte efetu lu mesmu pa las tetas de las mucheres que pa las de las vacas. Nos cuchemus tous lus anus un feixe detsas, purque la nuesa Cachorra ía muitu prupensa a esu. La probe, cada ve que pare, si tse sal el xatu de lus que emburrian muitu pa mamar, ponense-tse las ubres que nun tse caben entre las patas. Esta vaca nuesa ía cumu la Central Lechera Asturiana, miánicas que sí; tien dau, hasta más de cuarenta litrus de tseite al día. En mía casa anantias, cun tres vaquinas destas, tiníamus tseite pa lus xatus, pa nos, pa la Central ya pa la casa de Rulindes que sempre la tsevou daiquí. Asina ta etsa de guapa ya friscachona, la cundenada.
“Jesusín”, no dices nada de la nueva foto que acabo de incorporar a la portada del blog. La he hecho el viernes por la mañana desde lo alto del monte Piñolo en Santana, aprovechando un pedregal a modo de carril que baja desde la cumbre, donde está el repetidor de televisión, por toda la ladera abajo.
Me parece que tú no eres muy entusiasta de los temas relacionados con el convento, a pesar de los años, ¿cuántos?, que pasaste allí con los “flairones”, como dices tú, pero la foto es actual y bonita. Es una pena que no se pudiera incorporar al blog con mayor resolución. He hecho también una panorámica de todo el valle hasta Cangas con la bifurcación al fondo de los valles de Leitariegos y Rengos. Pero esa resulta demasiado grande para el blog.
Así pues, cuando quieras recordar los moquetes, que con toda certeza te habrá propinado el padre Jaime en más de una ocasión, no tienes más que abrir el Blog y contemplar el hermoso caserón que está camino de convertirse en Parador Nacional de élite. Lo que sí te aconsejo es que, como solterón adinerado, que estarás forrado de cuartos, bien debieras invitar a tu vecina y amiga, Rolindes, a la inauguración. ¡Qué menos, hombre! Así nadie podrá decir de ti que, en vez de ser un asturiano rumboso como dios manda, puedes parecer un cazaratoso.
¿Pues qué quieres que te diga?
me alegró mucho aclarar,
que no es la musa distraída
la que le falta al Pelgar.
Sentimos que un “cachu tombo”
se haya criado en su “llombo”,
y que ande “coxu” y “ribichido”
y “pul’artrosis” jodido.
Mas por hechos que refiere
Jesusín es macho fuerte,
y no es motivo suficiente
que altere su gran caletre.
Aparte de desearle
que se libre del achaque,
se agradece su presencia
por sus adeptos lectores
en este su Blog de amores.
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