miércoles, 31 de octubre de 2012
LA RISA DEL PULLÍN
Güei na más tsevantá-me del camastru, mientras tsimpiaba un
poucu el capuneiru de las pitas que, miánicas sin nun yera cuitu solu, ya nun
asperaba más, alcurdei-me que siendu nos unus nenacus: tantu you cumu lus mious hirmanus, xuntu a unus
rapacinus vicinus que yeran del mismu tiempu
nuesu, ya que taban siempre aiquí na nuesa casa, entre tous faiamus un gran
rabañau de cativus. Minuda xaramandía que tábamus feitus, subre tou lus d’este
tsau del pueblu, cuandu nus acuncechábamus cunas ficias de cuntar cuentus u xugar a lu
poucu que tiníamus al nuesu alcance naquetsus tiempus.
Cuandu afuxíamus pul
camín abaixu, unas veces xebraus ya outras xuntus, hasta el cabeiru del pueblu a curcovu
tsimpiu sin parar, miánicas si nun paeciamus la veceira de lus curdeirus. Lus
xuegus d’aquetsus anus pa lus guaxes de lus pueblus yeran poucus ya cun pouca xixa.
Astoncias lus rapacinus tiníamus que cavilar ya rumpé-nus la testa hasta atoupar outras munxergas que nus entretuvieran cun
mexor xeitu, ya nus engatusaran más. A
tou estu, tamién debu decire que las rapacinas
xugaban poucas veces cun nos. Nun quirían las cundenadas purque dicían que
andábamus esculgazaus detsas apalpándulas ya emburriándulas a cada poucu, ya que tses tsevantábamus las sayas, que tábamus bardinus ya
xabardus del tou, lu mesmu que tan lus
xabariles del monte. Ya miánicas, riventaban
cuna virdá.
Agora mesmu paezme tar agüechandu cuandu chapinábamus aquetsa
muntunera de xabardus piquenus pul pueblu d’arriba pa baixu ya d’acó p’acutsó
p’agüechar ou pudíamus atoupar alguna burra
que tuviera caliente pa xuntá-la cunu nuesu burru. En mia casa toda la vida
tuvimos un pullín aveirau a las vacas,
purque mandabamus-stse abondu. A nos faíanus muitu avíu: pa tsevar lus bidones
del tseite a la esnatadora, pa tsevar lus fueches de granu a muler al mulín, pa
tsevar el cuitu a las viñas, pa satsar y’arrendar las fabas, lus arbeyus, las
patacas; p’acuitar la currada, pa traer
la ceba del prau pa lus xatus, pa tsevanus muntaus a tapar l’augua a lus praus,
ya pa muitus trabachus más. Outra cousa bona del pullín ía que tamién tira de
la satsadora cumu dios, subre tou si ta bien enseñau, purque cumu ía un anemal piquenu ya mañosu, anda muitu
bien pur entre lus riegus de lus estaxus entre las plantas, cuandu ya ta creciu el frutu sin pisá-las apenas. Un
pullín ía un anemal que enxamás sobra nuna casa de tsabranza, ya encima come poucu
el probe.
El de nuesa casa yera piquenu ya retaquín peru salerosu ya gayasperu
cumu él solu. Chamabamus-tse Rifón,
purque gustaba-tse muitu andar itrás de las
burras. Na más que gulía una que tuviera algu caliente punía las urechas
alietsas del tou ya escumenzaba a runzar ya riísi. Sí, sí, dixe bien: a riisi.
Nun sei si vus tien cuadrau de agüechar algunu cuandu ta la burra mixandu yal
pullín ta al tsau detsa; nesi mesmu mumentu aveira’l fucicu a la mixada ya
siguiu baixa las urechas del tou hasta pigá-las al piscuezu, tsevanta la cabeza ya rimangal labiu d’arriba
ya enseña lus dentones ya las encías hasta
más nun puder. Asina ta un buen ratau riyénduse, yal poucu vuelve a guler a la
burra, ya vuelta a riíse. Nuna destas, en cuantu para de riíse, si la burra ta
un pouquinín engulismada ya quietina, cuandu quier dase cuenta ya tien el pullín
encima. Más duna vez ya más de duas, el nuesu tien fuxiu solu al trote del
prau, arrincandu l’astaca ou taba atau, ya cunu rechu arrastru ya tou escapaba
pa ou guliera que había una burra caliente.
Nu pueblu nuesu naquetsus anus, había un home que trapichaba cunus burrus, cumu faía Juselillu el gitanu en Cangas, ya tinía
un rabañau detsus de dios nus tsibre, tous encierraus nuna poula grande itrás de la ilesia. Cumu atsí
había muitas burras, el nueso Rifón a cada poucu fuxía del nuesu prau al trote
ya tiníamus que ir a buscalu atsí. A veces vulvía pa casa tou sangrau, tsenu de
mataduras pul tsombu yal piscuezu, de lus murdiscones ya couces que tse arreaban
lus outrus pullinus pa nun deixa-lu que tses
muntara las burras.
Nos, lus rapacinus, tábamus fartus de agüechar nas casas nuesas tou lu rilaciunau cunus
anemales: cumu el toro muntaba las vacas, yal burrón a las gochas, tamién el
castrón a las cabras, el carneiru a las ouvechas,
el gatsón a las potsas, etc., peru a nos lu que más nus prestaba yera amerar
pal pullín cuandu si riia tandu muntau encima
la burra. La burra la probe taba quieta ya nun paraba de abrir la bouca ya
muvé-la p’arriba ya pa baixu cumu si tuviera mascandu chicle, asperandu a quel pisau del pullín se baixara de encima
detsa. Cumu dixe, lu más sempáticu pa nos yera agüechá-tse el fucicón al pullín cuandu lu
tiniá rimangau del tou p’arriba, ya cunus dentones ya lus caniles tous al aire.
Un branu pul mes de xunu que yera cuandu chegaban lus
madrileñus al pueblu p’ayudar nas casas a pañar la yerba de lus praus, vienu un
rapacín que yera mediu fatu ya un poucu
pasmau. Cuandu s’aveiraba a nos nestas xugadas del Rifón, a cada poucu intrugábanus
a tous, peru a mí subre tou, ¿pur qué se riía tantu el pullín cuandu gulía a la
burra?, ya nos cuntestábamus-tse que: ríise pa que a la burra tse paezca sempáticu ya guapu ya asina tse deixe muntá-la.
El rapazucu puníase pensativu sin falar parula alguna y’ameraba pa nos. Astoncias
apruveitábamus pa decí-tse lu que tiníamus amañau: ¡A Manulín! outru tantu de
lu que fae el Rifón cuna burra debías de intentá-lu tú cun Palmirina, la ficha
de “La Pimentera ”,
que naquetsus añus yera tuvía una guaxuca piquena, peru ya taba repotsuda ya
escumenzaban a asumatse unas tetinas muitu guapas. A la madre desta nena, chamabamus-tse
la pimentera purque tinía buen aspeutu, yera una mucherona, peru chapinaba a
saltiquinus lu mesmu que fae el paxarín esi tan guapu que tien la gorxa roxa. Di
mumentu el magüetu del rapàz, catsou la bouca ya nun falou nada; peru al poucu de uyir estu que tse diximus, rumioulu
un poucu ya miánicas criyiulu tou al pia de la tsetra ya foi tou esnalazau pa
casa a cuntatse-lu a la vera a sua mai. Peru esta mucher que naciera nu pueblu ya, a pesar de tsevar muitus anus pa la ciudad, nun
yera tan fata cumu el fichu ya decíatse
a vouces pa que nos l’uyéramus: Manulín, nun creas nada de lu que te farfotsan
estus galafates aldeanus que son tous
unus inorantes ya unus catetus. Esu que te cuentan ía tou mintira; ya lu de la Palmirina son burricadas
detsus, purque nun saben divirtise cun
outras cousas mexores. Faen lu mesmu que lus anemales, ya esu tou que t’entaman fainlu p’amañar xirigonza cuntigu burriquín. Miánicas
nun espabilas nada; nun sos más que un fatueiru.
Ven p’acó agora mesmu, ya nun tses faigas casu a ese rabañau d’inorantes y’alfabetus
que nun salienun nunca de l’aldea. Tan tous igual quel pullín de “Jasusín”. Ya
nun vuelvas a xuntá-te cun etsus; nun ves que nun tienen vergoña ni faen xeitu ni igualdá alguna cuntigu. Tú ten
en cuenta que vas a ser arquitetu pu lu
menus, ya tous estus tulondrus nun tienen outru rumediu que andar toda la vida revulcaus nu cuitu ya
itrás del rabu las vacas.
Fettivamente, al pía mesmu; nos que ya tábamus espatarraus de risa, farfutsabamus-tse
a vouces ende el camín tous xuntus: “¡Esu, esu, arquitetu sin escudra ni
cartabón, pruyecta las mismas casas quel miou Rifón!”.
Ya cun esu alon
rapaces. Home non, tsounón.
“Jesusín”, el pelgar
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2 comentarios:
Referente a los amoríos de Rifón le diré a “Jesusín” que uno de los colaboradores de este blog, allá por los años sesenta y tantos tuvo una foto muy curiosa de un Rifón cualquiera en situación amorosa con una burra, un tanto comprometida como para ser mostrada en público en aquellos años. Recuerdo de un día que estando en clase por la tarde en La Escuela de Minas en León, alguien le pidió la foto a su propietario par verla y la comenzó a pasar clandestinamente de pupitre en pupitre, sin que el profesor lo advirtiera, a pesar de las continuas risas contenidas que se oían en toda la clase, de todos los que la iban contemplando. Pero en uno de los avances la dichosa foto llegó a un pupitre que era mixto: una mesa que estaba ocupada por una chica y un chico. El mozo cuando le pasaron desde atrás la foto la cogió disimuladamente como pudo, e ignorando el contenido la puso delante sobre el pupitre en posición visible. En el momento que vio la escena “porno” (en aquellos tiempos, sí lo era) que contenía, la retiró a gran velocidad pero la compañera que no había visto nada de lo que se trataba, solo el gesto de retirarla a todo meter, le increpaba insistentemente que le mostrara la foto. El mozo se resistía ya que era muy vergonzoso, comedido y timorato. El hombre en aquella situación tan azarosa no sabía si comerse la foto o hacerla desaparecer para que la chica no la viera. Al final la guardó en el bolsillo y por más que la compañera le insistió para saber de qué se trataba, no lo logró. Seguro que será el día de hoy que la moza, Conchita se llama, aún mantendrá el recuerdo y la duda de por qué el compañero le había privado de satisfacer la curiosidad de contemplar la comprometida foto. Para que veamos lo que han cambiado los tiempos. Si fuese hoy día, supongo que no solo se mostraría la foto, por porno que ésta fuere, a la muchacha o muchachas que hubiera delante, sino que la pondrían hasta pegada en el encerado para regocijo de toda el aula.
Jesusín, te veo un poco “verde” esta temporada. No paras de darle vueltas a lo mismo. Vas a tener, ahora que llega el invierno y en las casas de campo hay menos trabajo, que ir a Canarias a “retozar” un poco. Se ve que estás en buena forma, porque “pañar” las castañas es cansado y tu como si nada, con tus picardías a vueltas. Claro que tampoco se puede esperar otra cosa de quien se autodenomina a sí mismo “El Pelgar”.
Hoy estuvimos Olga y yo hablando de ti, pero nos tienes desconcertadas. Eres muy listo. Creo que no vamos a seguir intentando descubrirte, porque cada día nos despistamos más.
Y ahora como comentario a lo del “pullín” yo no sabía casi nada de ellos. Sólo que siempre iban cargados con cosas, y lo peor, a veces con los “dueños” que pesaban cien kilos. No sé como se atrevían a subirse encima del pobre animal. Menos mal que por lo que cuentas se pasaban sus “risas” también.
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